Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Chr. Hansen venter stærkere indtjening i det kommende år

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen
Cees de Jong, CEO Chr. Hansen Foto:

Den danske ingredienskoncern Chr. Hansen er kommet stærkt gennem regnskabsåret 2014/15 med en vækst i salg og driftsresultat på 14 pct. I det nye år venter koncernchef Cees de Jong forbedring i indtjeningen.

Fødevareingredienskoncernen Chr. Hansens hollandske koncernchef Cees de Jong har onsdag morgen fremlagt koncernens årsregnskab for 2014/15 med god samvittighed.

folketingsvalg2015

Godt hjulpet af den stærke dollar er omsætningen i løbet af året vokset med 14 pct. til 859 mio. euro, og driftsoverskuddet er vokset tilsvarende til 233 mio. euro. Begge dele er en smule over analytikerkorpsets forventninger ifølge de prognoser, der er indsamlet af Ritzau Estimates. Årets bundlinjen er vokset med 23 pct. til 163 mio. euro.

»Udviklingen i 2014/15 var meget tilfredsstillende, og med en organisk vækst på 10 pct. leverede vi i den høje ende af vores vækstambitioner i strategien Nature's No. 1,« skriver Cees de Jong i regnskabsmeddelelsen.

I det nye år forventer han en organisk vækst i salget på 8-10 pct. og en overskudsgrad på mere end de 27,1 pct., som det blev til i de to sidste regnskabsår.

Chr. Hansen Holding

I mio. euro2014/152013/14Ændr.
i pct.
Omsætning85975614%
Driftsresultat23320514%
Nettoresultat16313223%
Egenkapital601657-9%
Overskudsgrad27,1 pct.27,1 pct.

Chr. Hansens suværent største og vigtigste forretningsområde er bakteriekulturer og enzymer til fødevarebranchen. Cultures & Enzymes-divisionen øgede sidste år salget med 12 pct. til 519 mio. euro. Den organiske vækst var på 9 pct. og var først og fremmest hjulpet på vej af en kraftig vækst inden for ost og enzymer.

Størst vækst har der dog været i Health & Nutrition-divisionen, hvis salg er vokset med hele 23 pct. til  165 mio. euro. Her var den organiske vækst på 13 pct. - drevet af kraftig vækst inden for human health og plantebeskyttelse.

Natural Colors-divisionen har øget salget med 10 pct. til 175 mio. euro, og den organiske vækst på 9 pct. skyldes stigende efterspørgsel inden for flere fødevarekategorier.

På forsknings-og udviklingsfronten har Chr. Hansen i løbet af året øget omkostningerne til 51 mio. euro fra 43 mio. euro. Alligevel er Chr. Hansen så velpolstret, at aktionærerne bliver rigeligt belønnet som følge af den positive udvikling.

Sidste år udbetalte selskabet 66 mio. euro i udbytte. I år har selskabet allerede betalt et acontoudbytte på 115 mio. euro og derudover foreslås et ordinært udbytte på 82 mio. euro. Det svarer til halvdelen af årets overskud.

29BUSCees-de-Jong.jpg

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen