Berlingske Business

Chr. Hansen nedjusterer

pix - campari - biz
Chr. Hansen producerer det røde farvestof karmin, der bruges i aperitiffen Campari. Foto:

Ingredienskoncernen Chr. Hansen sænker forventningerne til helårets resultat i kvartalsregnskabet og skuffer dermed analytikernes forventninger.

Enzym- og ingrediensvirksomheden Chr. Hansen nedjusterer deres forventninger til helåret, efter at selskabet opnåede et salg på 191,6 mio. euro i det skæve regnskabsårs tredje kvartal mod ventede 197 mio. euro. Dermed skuffer selskabet analytikernes forventninger, indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans.

Til sammenligning omsatte Chr. Hansen i samme periode sidste år for 181 mio. euro.

Selskabet nedjusterer både forventningerne til omsætning og drift, således at der nu ventes en organisk vækst eksklusiv effekten af en ændret salgspris på karmin på otte til ni procent. Tidligere ventede selskabet en vækst på mellem otte til 10 procent.

Samtidig ventes også driftsindtjeningen at falde en smule fra 27,2 procent til 27 procent.

»Chr. Hansen Koncernen opnåede en organisk vækst ekskl. effekten af prisen på karmin på ni procent i de første ni måneder af 2012/13. I 3. kvartal var den organiske vækst ekskl. effekten af prisen på karmin otte procent. Cultures & Enzymes Division opnåede syv procent organisk vækst, hvilket er på niveau med de langsigtede forventninger til divisionen. Både Health & Nutrition Division og Natural Colors Division opnåede tocifrede vækstrater. Vi forventer en organisk vækst ekskl. effekten af prisen på karmin på otte til ni procent for helåret 2012/13 (tidligere otte til 10 procent),« siger adm. direktør Cees de Jong i regnskabsmeddelelsen.

Resultatet for tredje kvartal blev overordnet et overskud på 35,5 mio. euro, hvilket er en anelse bedre end samme periode sidste år, hvor resultatet lød på 35,2 mio. euro. Det var dog også her i underkanten af, hvad analytikerne havde sat næsen op efter, da de havde forudset 38,2 mio. euro.

Lav karminpris hæmmer væksten

I selskabets største division Cultures & Enzymes steg omsætningen i tredje kvartal syv procent til 115 mio. euro. Det skyldes ifølge regnskabsmeddelelsen »primært stærk vækst inden for kulturer inden for fermenteret mælk, kød- og vinprodukter, mens ostekulturer opnåede solid vækst.«

Samtidig fald omsætningen inden for probiotiske kulturer, oplyser selskabet.

I den næststørste division Natural Colors steg salget også med fire procent - ses bort fra den faldende pris på karmin, som bliver brugt i aperitiffen Campari, steg salget 12 procent. Salget landede således på 44 mio. euro i tredje kvartal.

Over en bred kam voksede omsætningen i tredje kvartal syv procent og over de seneste ni måneder i det skæve regnskabsår seks procent. For årets første ni måneder solgte Chr. Hansen dermed for i alt 545 mio. euro.

Dagens nedjustering kommer efter to skuffende kvartaler. I årets andet kvartal viste selskabet lavere resultater end ventet, da det havde ekstraordinære udgifter i forbindelse med en øget salgsindsats, udskiftning af administrerende direktør  samt nedskrivninger på otte mio. euro i forbindelse med nogle kliniske studier.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen