Berlingske Business

Chr. Hansen boss dæmper vækstforventningerne

folketingsvalg2015
Hvis man ser på forventningerne til indtjeningen, regner Chr. Hansen i år med en overskudsgrad (EBIT) på mere end de 27,1 pct., som selskabet realiserede i det netop afsluttede regnskabsår. Foto:

Selvom ingredienskoncernen Chr. Hansen leverede en organisk vækst på 10 pct. i det netop afsluttede regnskabsår, er forventningen i det kommende år på 8-10 pct.

Dermed kunne det lyde en kende defensivt, men topchef Cees de Jong afviser dog, at forventningerne skal tolkes som værende konservative eller forsigtige.

- Vores langsigtede ambition er at have en organisk vækst på 8-10 pct. Vi havde et meget stærkt fjerde kvartal i det forgangne år, og det hjalp os med at nå 10 pct. i organisk vækst, siger han til Ritzau Finans.

Chr. Hansen får overskud i milliardklassen

- Og vi siger altid, at man ikke må dømme Chr. Hansen på et enkelt kvartal. Næste år vil vores dyrefoder-segment være ramt i de første to kvartaler, og det vil ramme væksten, siger Cees de Jong med henvisning til en stor kunde, som Chr. Hansen mistede i sidste kvartal.

Derudover peger han på, at der fortsat er et langsomt skift mod naturlige farver hos de store føde- og drikkevareselskaber i USA, som er potentielle kunder hos Chr. Hansen.

- Det kommer til at tage tid. Vi vil formentlig se et skifte i slutningen af 2016, men det vil altså ikke være i vores regnskabsår, siger Cees de Jong.

- Derudover har vi i det forgangne år draget fordelt af en stigende osteproduktion. Og lad os nu se, hvordan det udvikler sig i år. Så jeg vil ikke kalde det defensive forventninger, men realistiske forventninger, siger Chr. Hansen-topchefen.

Hvis man ser på forventningerne til indtjeningen, regner Chr. Hansen i år med en overskudsgrad (EBIT) på mere end de 27,1 pct., som selskabet realiserede i det netop afsluttede regnskabsår.

folketingsvalg2015

Det vil blandt andet være en udvidelse af selskabets produktionsanlæg på fabrikken i Avedøre, som har gjort produktionen mere skalerbar, der vil være med til at drive væksten i overskuddet.

Cees de Jong siger dog, at det kommer til at tage mere tid, inden effekten af udvidelsen vil slå 100 pct. igennem på bundlinjen.

- Det vil formentlig tage os hele det næste år at opnå den fulde effekt af udvidelsen. Det har helt klart hjulpet vores marginer i fjerde kvartal, men det kræver hele næste år at nå det niveau, som vi har planlagt, siger Cees de Jong, der ikke vil sige, hvor meget udvidelsen konkret betyder for forbedringen af overskudsgraden.

Cees de Jong peger derudover på, at selskabet i år har draget stor fordel af, at det kører med europrisliste, hvilket vil sige, at kunderne altid bliver faktureret i euro.

- Man skal være opmærksom på, at der er en række forhold, som kan påvirke vores resultater. Det gælder blandt andet vores evne til at fastholde eurobaserede priser, siger han.

29BUSCees-de-Jong.jpg

En lang række lande i Sydamerika og Asien har i de seneste måneder været ramt af markante valutasvækkelser, efter at Kina i starten af august devaluerede sin valuta, yuan.

Det har dermed ikke direkte konsekvens for Chr. Hansen, men de store valutasvækkelser kan betyde, at priserne kan blive justeret, hvilket kan ramme ingredienskoncernens vækst og indtjening.

- I år har europriserne hjulpet os med at få en god vækst, og så må vi se, hvorvidt vi kan være i stand til at fastholde dem.

- Men man skal være opmærksom på, at langt de fleste af vores produkter kun udgør 1-2 pct. af omkostningerne hos vores kunder, så vi har noget plads at gøre godt med. Men det er klart, at der er en grænse for, hvor meget en kunde i et givent land kan klare, siger Cees de Jong.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen