Berlingske Business

Chokoladekongen fra Slangerup rykker ind i Dubai

Peter
Peter Beier fra Peter Beier Chokolade. Foto:

Den giver faste baller. Den giver opadvendte mundvige. Den giver god smag i munden. Den giver ro på hjemmefronten. Den giver styr på sukkertrangen. Chokoladen.

Han lever af den. Han ånder for den. Han vil ikke sælge virksomheden. Han videre­udvikler den. Han opfinder nyt. Han sælger den. Chocolatieren.

Peter Beier har i 20 år drevet sin egen chokoladeforretning og er i dag chef for 110 medarbejdere fordelt på chokoladefabrikken, som han selv bor lige op ad, og 19 butikker i Danmark og Sverige med flere på vej både herhjemme og i udlandet. For sheik Mohammed, der er emir i Dubai og premierminister i De Forenede Arabiske Emirater, har fået smag for Beiers søde varer.

»Det er ikke noget, vi har opsøgt. Sheiken vil jo gerne have, at Dubai bliver verdens navle, og så skal der være noget at komme efter som turist. Derfor vil han blandt andet sælge verdens bedste chokolade. Og når han beslutter sig for noget, så sker det. Der er ikke så meget pis der,« forklarer Peter Beier.

Ud over Peter Beier Chokolade er brands fra Frankrig, Schweiz, England og Japan også blevet hevet til rigmandsstaten. Kiloprisen for chokolade er to og en halv gange højere i Dubai, end den er herhjemme.

Bag enhver chocolatier står en kvinde

Forretningen har en solid egenkapital og leverede et årsresultat på 2,3 millioner kroner efter skat sidste år. En udvikling, som Peter Beier forventer vil fortsætte.

»Vi har vækst, og vi har endda kraftig vækst. Så vi er meget tilfredse med, at folk gerne vil have god chokolade,« siger han.

slik

Han har flere gange haft købstilbud på bordet, men har endnu ikke set den rigtige pris, forklarer han. Og han er i og for sig heller ikke interesseret i at sælge. Han laver lige det, han helst vil. Men han er en enerådig Willy Wonka i chokoladeland.

»Min fordel er jo, at jeg kan stå for chokoladen, og jeg har min bedre halvdel Lind­a, der kan tage sig af butikkerne og det erhvervsmæssige. Det er en kæmpe fordel, at jeg kan koncentrere mig om produktudvikling,« siger han.

Frellsen

Og udvikling det skal der nok komme, lover han:

»Vi lancerer et nyt produkt om lidt. Hvis jeg havde været inden for en anden branche, havde man kaldt det disruption. Vi gør det, at vi erstatter pladechokoladen, fordi den egentligt er en fjollet udgave til folk på farten.«

Beier

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen