Berlingske Business

Chokoladeelskere i panik grundet skrumpende barer

Billede
De nye kreative tiltag af de store internationale chokoladeproducenter, som flere aviser har givet tilnavnet "shrinkflation", kan tilskrives kraftigt stigende råvarepriser. Især prisen på den vigtige ingrediens kakaosmør er på himmelflugt, hvilket har presset profitmarginen hos chokoladegiganterne fra Mondelez og Cadbury. Foto:

Chokoladeelskere verden over er i øjeblikket inde i en sand krisetid. Din Snickers er skrumpet, bøtten med Quality Street er lettere, og for nyligt har selv Toblerone trimmet sin ikoniske trekantede chokolade. Prisen er dog forblevet den samme.

Det skriver Financial Times.

De nye kreative tiltag af de store internationale chokoladeproducenter, som flere aviser har givet tilnavnet "shrinkflation", kan tilskrives kraftigt stigende råvarepriser. Især prisen på den vigtige ingrediens kakaosmør er på himmelflugt, hvilket har presset profitmarginen hos chokoladegiganterne fra Mondelez og Cadbury.

Et vægtet indeks over priserne på ingredienserne i mælkechokolade viser, at de samlede priser er steget med hele 40 pct. i år, især på baggrund af bekymringer om stormvejr i Vestafrika. Flere indikationer peger dog på, at priserne snart vil falde igen. Det vil dog ikke gavne den gennemsnitlige chokoladespiser, vurderer eksperter.

Peter

- Man kommer ikke til at se firmaerne omstøde indskrumpningen af deres produkter, vurderer Jack Skelly, analytiker hos Euromonitor, overfor Financial Times. Han tilføjer, at firmaerne i stedet vil vinkle miniatureversionerne som sundere alternativer til de større versioner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen