Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Carlsbergs smertensregion trækker opjustering

CTH
Carlsbergs topchef Cees 't Hart opjusterer forventningerne marginalt i Carlsberg, efter Østeuropa har klaret sig bedre end forventet. Foto:

Det tidligere vækstmarked i Østeuropa har længe været en udfordringer for Carlsberg. Men nu trækker region Carlsberg resultat så meget op, at ølkæmpen opjusterer.

Den danske ølgigant Carlsberg opjusterer sine forventninger til helåret marginalt. I sin netop offentliggjorte rapport for tredje kvartal 2016 skriver Carlsberg, at man nu forventer en vækst i den primære drift på fem procent, hvor man tidligere blot forventede en lav ét-cifret vækstprocent.

»Vi er tilfredse med vores resultater for 3. kvartal. Vi gør fortsat gode fremskridt med hensyn til value management, som har til formål at opnå bedst mulig balance mellem markedsandel, bruttomargin og indtjening. Derudover leverede vores østeuropæiske forretning bedre end forventede resultater for kvartalet. Derfor opjusterer vi vores forventning til indtjeningen i 2016,« skriver topchef Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet.

jul

Som Carlsberg-topchefen nævner, så er det Østeuropa, der trækker den positive udvikling i selskabet, og det er godt nyt for regionen, der igennem flere år har været et smertensbarn for Carlsberg. Allerede ved havlårsregnskabet 2014 måtte Carlsberg tage en nedjustering på grund af regionen, der tæller Hviderusland, Ukraine, Kasakhstan, Aserbajdsjan samt Rusland. Skidt blev værre i takt med, at den russiske rubel tog et næsedyk, men nu er der altså fremgang i Østeuropa. Helt konkret har Carlsberg solgt 10 pct. mere øl i Østeuropa i tredje kvartal, end man gjorde i samme periode i 2015.

Den russiske forretning fik Carlsberg med, da man lavede det enorme opkøb af Scottish & Newcastle.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen