Berlingske Business

Carlsbergs nye spareplan koster 10 milliarder - og 2.000 job

Carlsberg trodser modgang i Rusland
Foto:

Den nye Carlsberg-boss Cees't Hart er nu gået i gang med en kæmpe oprydning i den danske bryggerikæmpe. Nedskrivninger i de russiske og asiatiske forretninger på 7,7 milliarder kr. resulterer i et kvartalsunderskud på 4,5 milliarder.

Den indtjeningspressede danske bryggerikoncern, Carlsberg er nu gået i gang med en større omstrukturering, der kommer til at koste ti milliarder kr. og 2.000 job. Det drejer sig primært om administrativt personale.

Den store øvelse er begyndt i tredje kvartal, hvor der er foretaget hensættelser på 7,7 milliarder kr. på værdiforringelser af de russiske ølmærker og værdierne i den asiatiske forretning. Det betyder, at bryggerikoncernen kommer ud af kvartalet med et underskud på 4,5 milliarder kr. efter skat.

(Artiklen fortsætter under videoindslaget)

"Cees 't Hart har fundet den usentimentale kniv frem"

 

Kvartalet viser ellers forbedrede takter og både salg og driftsindtjening viser fremgang og overgår aktieanalytikernes forventninger. Salget er i kvartalet steget til 18,3 milliarder kr. fra 18,1 milliarder, og her havde viste et analytikerestimat indsamlet af Ritzau Estimates, at markedet ventede et fald til 17,9 milliarder kr.

Driftsresultatet før hensættelserne viser et overskud på 3.465 mio. kr. mod 3.390 mio. i tredje kvartal 2014, og her havde analytikerne ventet  3.114 mio.

»Vi har leveret et solidt resultat i tredje kvartal, hvilket bekræfter at udviklingen i den underliggende følger forventningerne. I erkendelse af, at resultatudviklingen i de seneste år ikke har været tilfredsstillende, tager vi nu yderligere skridt til at forberede Carlsberg-gruppen for fremtiden,« skriver Carlsbergs koncernchef Cees't Hart i kvartalsmeddelelsen.

08BUSCarlsberg-boss.jpg

17BUSCarlsberg-Cees-og-Joer.jpg

Detaljerne i den nye reviderede strategiplan, SAIL2022, vil først blive offentligtgjort ved udgangen af første kvartal 2016. Men indtil nu er det meldt ud, at effektiviteten i organisationen skal skrues op gennem forenkling, strømlining og fjernelse af dobbeltarbejde. Det vil Carlsberg kunne spare 15 pct. eller 2.000 administrative medarbejdere på.

I løbet af de næste halvandet til to år skal Carlsberg så omstrukturere produktionskapaciteten i den problemfyldte russiske forretning. Carlsberg erkender, at det russiske marked ikke bliver bedre foreløbigt. I tredje kvartal er Carlsbergs salg i Østeuropa, hvor Rusland fylder langt det meste, styrtdykket med  23 pct. til tre milliarder kr., og driftsresultatet er faldet med ni pct. til 825 mio. kr.

For året første ni måneder er salget i Østeuropa dykket med 25 pct. til 8,6 milliarder kr., mens driftsoverskuddet er dykket næsten en tredjedel til 1.655 mio. kr.

Som konsekvens af den negative udvikling har Carlsberg også har nedskrevet på sine russiske varemærker. Omstruktureringen i Rusland kommer til at koste fem milliarder kr., eller halvdelen af hele gruppens spareøvelse, når den er helt gennemført..

Også forretningerne i Kina og Asien skal omstruktureres. I tredje kvartal er salget godt nok steget med 18 pct. til 4,2 milliarder kr., og driftsoverskuddet med 31 pct. til 868 mio. kr., Men det lever ikke op til ledelsens forventninger, så derfor vil Carlsberg bruge fire milliarder kr. op omkostninger til nedskrivning af værdier og omstruktureringer.

q

I den store gamle britiske forretning er Carlsbergs resultater også blevet stærkt forværrede de seneste år som følge af store markedsmæssige udfordringer. Alene i tredje kvartal er Carlsbergs salg i England faldet med fem pct., hvor Carlsberg havde håbet på et dyk på kun en pct. I England er Carlsberg blandt andet blevet smidt ud af den store supermarekdskæde Tesco. Derfor vil Carlsberg også her omlægge og omstrukturere forretningen for at skære ned på kapacitet og omkostninger. Den øvelse kommer til at koste 600 mio. kr.

 

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen