Berlingske Business

Carlsbergs nye produkter flopper

pix-carlsbergprodukter
ARKIVFOTO. Carlsberg forsøger desperat at lancere nye produkter uden for øl-kategorien, men indtil videre er det kun cideren Somersby, som bryggerikoncernen har haft stor succes med. Foto:

Bryggerikoncernen Carlsberg forsøger desperat at lancere nye produkter uden for øl-kategorien, men ofte slår innovationssatsningerne fejl.

Den danske bryggerikoncern Carlsberg har af flere omgange forsøgt at bryde ud af den ellers vante øl-kategori, men det er kun sjældent, at det lykkes at få succes med de nye produkter. Det skriver Børsen.

Det er vigtigt for bryggerier som Carlsberg at skabe vækst uden for den vante ølramme, men nylanceringer som Eve, Copenhagen og Beo har slet ikke haft den ønskede salgssucces - kun cideren Somersby, der kom på markedet i 2008, ramte plet hos forbrugerne og findes nu på 30 markeder.

"Når ølmarkedet står stille i Vesteuropa, skal bryggerierne finde nye produkter, der tiltaler forbrugerne og gerne nogle flere kvinder. De har allerede distributionsapparatet sat op, så hvis de kan skyde noget mere ud gennem det, så rammer det direkte ned på indtjeningen," siger analytiker Søren Samsøe fra SEB Enskilda til Børsen.

Baltika2_Business

Carlsberg har nu i flere år kørt med en opprioriteret og målrettet indsats, når det gælder innovative produkter, men det er sværere end som så. Flere af deres store satsninger er endt som fejlslagne forsøg, men hos Carlsberg er de fortsat optimistiske:

"Fokus på innovation i Carlsberg skal være omkring øl, men på toppen af det prøver vi at udvide kategorien. Og det sidste er sværere. Helt klart. Så snart du skal uden for din kerne, så er det sværere. Du består først din prøve, når du er ude i markedet. Så er det måske kun én gang ud af ti, du får en Somersby," siger Jørgen Buhl Rasmussen, adm. direktør i Carlsberg til Børsen.

Selvom nye brands som Beo og Copenhagen ikke slog an i første omgang, så er produkterne ikke lagt - helt - på hylden endnu. Copenhagen er for tiden sendt tilbage i laboratoriet og en stor international introduktion er ifølge Børsen blevet droppet. Hvor meget de innovative fejlskud har kostet Carlsberg i udviklings- og markedsføringsomkostninger vil de ikke ud med.

"Copenhagen ramte ikke skiven i første omgang, det er sikkert. Men spørger du mig, om Copenhagen kan være stor om fem år, så vil jeg sige, at det kan godt tænkes. Det kan så være den smager helt anderledes, men grundidéen og designet rummer noget rigtigt," siger Jørgen Buhl Rasmussen og fortsætter:

"Før 2009 var det cirka 80 procent af alle de nye produkter, vi lancerede, der ikke havde en positiv effekt på bundlinjen. Mange var alt for små og foregik fuldstændig lokalt. De tal er langt fra 80 procent i dag, det er meget bedre," siger topchefen, der i 2009 centraliserede innovationsarbejdet i Carlsberg, til Børsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen