Berlingske Business

Carlsbergs nye fadølsanlæg løfter kvalitet, salg og indtjening

40500799.jpg

Carlsbergs relativt nye fadølsanlæg, Draughtmaster, der er under fuld udrulning i Danmark og introduceret i større eller mindre omfang på andre markeder, skal bedre kvaliteten på fadøl, øge salget og indtjeningen hos Carlsberg og kunderne.

Det siger on-trade direktør for Carlsberg Danmark Simon Fibiger til Ritzau Finans.

I modsætning til de hidtidige stålfade så løfter Draughtmaster kvaliteten på øllet og mindsker spildet, da holdbarheden forlænges.

Øl i stålfade kan holde sig en uges tid og bevare kvaliteten, men Draughtmaster sikrer høj kvalitet i en måned. Dermed bliver det muligt at få fadølsanlæg ud på mindre beværtninger og øge antallet af øl på fad. Det reducerer også spildet.

Den forlængede holdbarhed skyldes blandt andet, at der i Draugtmaster ikke bruges kulsyre til at få øllet ud i hanerne.

Draughtmaster sikrer også, at der kan drives innovation - lanceres nye øl - nemmere og sikrere.

19BUSJeppe-Boel-Carlsberg-1.jpg

- Med stål har rotationen ikke været høj nok, og det har vanskeliggjort nylanceringer, men med Draughtmaster har vi fået muligheden for lettere at teste nye øltyper, siger Simon Fibiger.

Som eksempler nævner han Carlsberg 1883 og Tuborg Rå, som "virkelig har fået fart på" med salget i Draughtmaster.

SALGET STIGER

Grunden til, at der er en markant interesse fra både udskænkningsstedernes og Carlsbergs side til at udrulle Draughtmaster, er, at det giver øget indtjening.

- De steder, der er kommet over på Draughtmaster, har i gennemsnit oplevet et 50 pct. øget salg af specialøl, hvor der er større indtjening per fadøl end på almindelige pilsnerøl, forklarer Simon Fibiger, der ser det som den gode historie ved Draughtmaster.

Der er tale om et gennemsnit. Nogle udskænkningssteder har ikke haft fadølsanlæg før, fordi de ikke har kunnet sælge nok. Mens de steder, der har haft det før, har øget antallet af varianter og salget.

thy whisky1

Det er Carlsbergs specialølstreenighed, Jacobsen, Grimbergen og Brooklyn, der driver væksten herhjemme.

På on-trade markedet, restauranter og barer, vokser Grimbergen med 25 pct. og Jacobsen med 20 pct. på et marked, der ifølge Simon Fibiger, oplever 10 pct. vækst.

- Den forlængede holdbarhed for Draughtmaster sikrer, at kunderne får et mere interessant udvalg i hanerne. Typisk to-tre varianter mere, hvilket typisk er en fordobling fra det nuværende, siger Simon Fibiger.

Han oplyser, at de fleste udskænkningssteder, der får Draughtmaster installeret, har fire-fem varianter på fad, og det typiske antal ligger mellem fire og ti varianter.

- En større portefølje giver stigende interesse. Nu kan vores kunder i højere grad tilbyde deres kunder, hvad der efterspørge, siger Simon Fibiger.

Carslberg direktør

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen