Berlingske Business

Carlsbergchef: Rusland kom bag på alle

Jørgen Buhl
Overskrift
Foto:
 

Ingen havde forestillet sig, at det gik så skidt i Rusland, som det er gået for Carlsbergs russiske ben, Baltika. Men sådan er det gået, siden opkøbet af de sidste 50 pct. af Baltika tilbage i 2008.

»Med de store briller på og den udvikling, vi har haft fra 2008 til 2015, er der ingen, der havde forestillet sig, at der kunne ske det, som er sket på det russiske marked,« siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen til Ritzau Finans.

RAMT PÅ FLERE FRONTER

Ølforbruget i Rusland er faldet omkring 30 pct. og andelen af Baltikas indtjening i det samlede Carlsberg-regnskab er reduceret fra omkring det halve til omkring en femtedel.

»Først ramte finanskrisen og siden komme Ukrainekrisen, Vestens sanktioner mod Rusland og andre lovinitiativer, der ramte,« siger koncernchefen.

Ingen af disse faktorer kunne man vide noget om tilbage i 2008. Jørgen Buhl Rasmussen erkender, at det er ærgerligt for Carlsberg og ikke mindst Carlsbergs aktionærer.

Han vurderer dog fortsat, at Carlsberg har gjort det godt på alle markeder også på det russiske, men at der skal arbejdes hårdt for at kompensere for udviklingen i Rusland.

Det er det arbejde, der fortsætter med øget styrke i 2015.

IKKE FLERE BRYGGERILUKNINGER

Det betyder i første omgang ikke flere bryggerilukninger bortset fra de to russiske bryggerier, som Carlsberg lukkede sidste år, og som giver fuld besparelseseffekt fra midten af i år.

»Efter de to lukninger er vi nede på en gennemsnitlig kapacitet på omkring 65 pct., oplyser han. Der er stadig plads til vækst i det. Vi plejer at sige, at en gennemsnitlig kapacitetsudnyttelse på 80 pct. er toppen. Ellers kan vi ikke klare spidsbelastningsperioder - sommeren,« forklarer han.

Han vedkender sig dog, at et fortsat fald i ølforbruget og dermed Carlsbergs salg vil kunne medføre yderligere bryggerilukninger, men det er der ikke planer om for nuværende.

ØLFORBRUG RAMT VOLDSOMT

Ølforbrug er normalt ikke så krisefølsomt, som mange andre forbrugsvarer, men alligevel er ølforbruget i Rusland styrtdykket siden 2008, hvor det toppede.

Ifølge Carlsbergs egen opgørelse er ølforbruget i Rusland siden købet i 2008 af Baltika faldet fra omkring 110 mio. hl til omkring 75 mio. hl.

»Det er korrekt at ølforbrug generelt er lidt mindre sårbart end andre forbrugskategorier, men i Rusland er vi ramt af afgiftsstigninger og på noget af vores distribution - kiosk-salget. Så bliver øl også krisefølsomt, kan man sige,« forklarer koncernchefen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen