Berlingske Business

Carlsberg vil disciplineret fortsætte ekspansion i Indien

Carslberg
Cees 't Hart, administrende direktør Carlsberg A/S. Foto:

Udviklingen i Indien er ganske tilfredsstillende for Carlsberg, og bryggeriets aktiviteter i landet gav overskud sidste år. Ekspansionen vil fortsætte.

Det siger koncernchef Cees 't Hart til Ritzau Finans.

I regnskabet fremhæves det, at der nu i Indien er et "meningsfyldt" overskud.

- Det er ikke stort, men det er der, sige koncernchefen og bruger billedet til at vise, at det går den rigtige vej i Indien.

Han gentager, at der i 2014 var underskud i Indien, i 2015 break-even, mens 2016 har et vist overskud.

Top

Carlsberg fortsætter ekspansionen i Indien.

- Vi er disciplinerede og er nu på vej til delstaten Karnataka (bryggeriets ottende bryggeri i Indien, red.). Er det succesfuldt, tager vi en ny stat, siger koncernchefen.

På længere sigt vil Carlsberg investere 100-120 mio. dollar i nye bryggerier i Indien.

I regnskabet fremhæver Carlsberg, at den indiske forretning fortsatte med at vokse og leverede en volumenstigning på 16 pct. i 2016, på trods af det alkoholforbud der blev indført i delstaten Bihar i april og har medført midlertidig lukning af Carlsbergs bryggeri der.

- Vi styrkede vores position yderligere og havde en markedsandel på 16 pct. Carlsberg Elephant steg markant, og Tuborg-mærket fortsatte sin fremmarch, fremgår det af regnskabet.

Carlsberg H1: Bundlinjen bliver løftet af særlige poster

Der er dog måske en mindre sten i skoen.

I midten af december afsagde højesteret i Indien en dom, der forbød salg af alkohol i en afstand af 500 meter fra veje.

Det vil ramme Carlsberg i Indien, men hvor meget kan koncernchefen endnu ikke sige.

- Forbuddet er meget nyt, og vi ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde, pointerer Cees 't Hart.

- Er det både statsveje og nationalveje, så bliver det stort, siger han.

aaa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen