Berlingske Business

Carlsberg: Vi er parate til at opkøbe mikrobryggerier

Carlsberg H1: Bundlinjen bliver løftet af særlige poster
Cees't Hart, koncernchef i Carlsberg. Foto:

Carlsberg melder nu ud, at man er åben for at opkøbe mikrobryggerier.

Det fortæller koncerndirektøren, Cees ’t Hart, i et interview med FødevareWatch.

For nogle måneder siden var jeres svar, at I ikke ville opkøbe nogle mikrobryggerier. Er det stadig jeres standpunkt?

»Ja, det sagde vi, men intet er fastlagt for fremtiden. Vi har vores egne brands, som vi går efter at udvikle og sælge, men hvis vi virkelig føler, at der er brug for det i et marked, køber vi måske noget,« svarer Cees ’t Hart.

Men hvis der er noget, som I mangler i jeres portefølje af øl, så er I åbne for opkøb af specialølbryggerier?

»Ja, men igen er det en balance. Det er ikke en opkøbsstrategi, det er bare en add on-strategi, som vi bruger i det tilfælde, at vi har brug for den.«

Berlingske

Da FødevareWatch i starten af året stillede Carlsberg-direktøren det samme spørgsmål, var svaret nej.

Han understreger dog, at der er stor forskel på Carlsbergs nye udmelding og så at gøre som verdens største bryggeri, AB Inbev, der har en decideret strategi om at opkøbe mikrobryggerier på stribe for at stå stærkt i specialmarkedet for øl.

Siger du, at det ikke er en opkøbsstrategi, fordi I gerne vil undgå, at mikrobryggerierne hører det, og så gør sig parate til at sælge til en højere pris, fordi de så ved, Carlsberg er i markedet efter et mikrobryggeri?

»Det er en smart måde at se det på. Prisen på mikrobryggerier er allerede høj. Og det er ikke ud af arrogance, at jeg siger, at vi som udgangspunkt er glade for vores egne brands, men set ud fra den portefølje, vi har, føler vi, at vi har en række brands, som kan tilfredsstille det marked, vi er på. Det er kun i det tilfælde, vi har et hul, at vi køber,« svarer bryggerikoncernens direktør.

Carlsberg H1: Bundlinjen bliver løftet af særlige poster

I starten af august oplyste Carlsbergs marketingchef for øl, Simon Fibiger, at Carlsbergs specialølkategori, der dækker over Jacobsen, Grimbergen, Brewmasters Collection og Brooklyn, de sidste tolv måneder er vokset 27 pct., mens specialøl som samlet kategori på det danske marked er vokset 7 pct. samlet set.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen