Berlingske Business
08:28Burberrys salg skuffer analytikere

Carlsberg: Udfordringer med specialøl skal overvindes i Østeuropa

Carlsberg lukker to bryggerier i Rusland
Når Carlsberg på markederne lancerer specialøl, sker det nu i modsætning til tidligere forsigtigt. Arkivfoto. Foto:

På de to store markeder i Carlsbergs region Østeuropa - Ukraine og Rusland - er der tydelige forskelle, og dermed er det forskellige udfordringer, som Carlsberg står over for på det højt indtjenende specialøl-segment.

Det siger direktøren for specialøl i Carlsberg, Paul Davies, til Ritzau Finans.

»I Ukraine er der fuld fart på premiumificeringen af ølmarkedet. Grimbergen og Blanc 1664 er flyvende der og har en større andel derude, end man kunne vente,« siger han og fortæller, at det i Rusland forholder sig lidt anderledes.

Typisk importeres specialøl, og det er en vanskelighed, der skal overvindes i Rusland.

»Importomkostningerne er relativt store - specielt når der skal betales i rubler. Så bliver prisen ekstremt høj for importeret øl,« påpeger direktøren.

Da det økonomisk ikke hænger sammen at importere øl, må Carlsberg i Rusland overvejende producere lokalt og lade lokale mærker dække behovet.

Kold tyrker til lægers idé om dyrere sprut Lægeforening vil s

Paul Davies understreger, at det på den måde stadig er muligt for Carlsberg at sikre god kvalitet.

Trenden mod specialøl er den samme i Rusland som på flertallet af Carlsbergs andre markeder. I visse områder kan man dog få det brede udvalg af Carlsbergs specialøl.

»I moderne off trade (detailhandel, red.) i Moskva og Sankt Petersborg kan man se alle specialmærker - også vores,« siger han og tilføjer, at antallet af salgssteder er meget mindre end andre steder.

BLANC 1664 SKAL SPARKE TIL VÆKSTEN

I Rusland er det Carlsbergs strategi i første omgang at drive væksten i det lukrative superpremium specialølsegment ved hjælp af Blanc 1664.

Samtidig bliver der lagt frø for en lancering af Grimbergen.

Det vil sige, at bunden gødes for at lancere Grimbergen, hvis kunderne er interesserede. Fuld lancering i kombination med at klargøre andre mærker er den måde, Carlsberg lancerer sin specialøl på de forskellige markeder.

SABECO-M&A/SALE

UTÅLMODIGT TÅLMODIGE

Når Carlsberg på markederne lancerer specialøl, sker det nu i modsætning til tidligere forsigtigt.

Paul Davies karakteriserer Carlsberg som tålmodige.

»Vi er utålmodigt tålmodige,« siger Paul Davies og tilføjer:

»Vi ønsker virkeligt at levere på vores 2022-strategi, men vi vil ikke skynde os for meget.«

Direktøren erkender, at Carlsberg i tidligere tider har fejlet ved at fare for hurtigt frem med nye mærker og ved at have været for brede.

Nu hedder det »mere fokus på færre mærker, højere kvalitet og bedre salgshåndtering«.

Årsregnskab fra Carlsberg onsdag Carlsberg overrasker positivt

VM I BOLD SKAL SPARKE TIL VÆKST

Carlsberg og fodbold er uløseligt forbundet, og selv om Carlsberg ikke er direkte sponsor ved VM i fodbold til sommer på det vigtige russiske marked, så vil Carlsberg lukrere på den interesse for fodbold, der smitter af på øl.

Paul Davies vil ikke ud med detaljer, men siger dog.

»Vi har en fantastisk plan for Blanc 1664 i forbindelse med VM i fodbold, og vi er også optimistiske på Grimbergen,« siger han.

Mens Grimbergen produceres i Europa og sendes til Rusland i fustager, så skal Blanc 1664 produceres lokalt.

Carslberg direktør

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen