Berlingske Business

Carlsberg-topchef: Nedskrivningerne var nødvendige at tage nu

cees
I den situation, jeg kom ind i Carlsberg i, vil man nogle gange finde meget, andre gange noget og andre gange igen ikke noget, siger koncernchefen Cees 't Hart og erkender, at han her fandt mere, end han måske havde ventet. Foto:

Det var nødvendigt for Carlsberg at tage de store nedskrivninger og restruktureringsomkostninger allerede nu, før den nye strategi er på plads. Det siger koncernchef i Carlsberg Cees 't Hart til Ritzau Finans

Det var nødvendigt for Carlsberg at tage de store nedskrivninger og restruktureringsomkostninger allerede nu, før den nye strategi er på plads.

Det siger koncernchef i Carlsberg Cees 't Hart til Ritzau Finans

- I den situation, jeg kom ind i Carlsberg i, vil man nogle gange finde meget, andre gange noget og andre gange igen ikke noget, siger koncernchefen og erkender, at han her fandt mere, end han måske havde ventet.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Her er tre højdepunkter fra Carlsbergs regnskab:

 

Han forklarer baggrunden for nedskrivningen i Rusland på cirka 5 mia. kr. med:

- Man kan anskue Rusland på to måder. Man kan tro, at Rusland vender næste år, eller at der går 2-3 år, før det sker. Jeg tror på det sidste, siger han.

Når det er tilfældet, så skal nedskrivningerne tages, og det er det, Carlsberg har gjort.

Jørn P. Jensen

Nedskrivningerne på omkring 4 mia. kr. i Kina er en lidt anden sag.

- Da vi købte Eastern Asset, der producerer billig øl, var det på ryggen af vores køb af Chongqing. Det var ligesom noget Carlsberg fik med, siger Cees 't Hart og sammenligner det med at købe et dejligt hus (Chongqing) og så få en grim garage med (Eastern Asset).

- Vi byggede lidt om på garagen, men det blev ikke rigtig godt, siger topchefen og erkender, at det måske bliver nødvendigt at skære til for at forbedre indtjeningen.

Derfor var nedskrivninger på Kina nødvendige.

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG

- Der skal nok tages nogle drastiske beslutninger - sikkert i form af bryggerilukninger og reduktioner af medarbejderstaben, men det er der endnu ikke taget beslutning om, slog Cees 't Hart fast tidligere onsdag på et pressemøde.

Beslutningerne skal først forhandles med kineserne.

Der kan synes et vist misfit mellem at tage nedskrivningerne og omkostningerne nu og så først præsentere strategien senere (inden udgangen af første kvartal), men det er naturligt, forklarer koncernchefen til Ritzau Finans.

- De her aktiver skal være en del af strategien, og derfor gør vi det sådan. Endvidere skal strategien finansieres, og det er det restruktureringerne, der skal forbedre overskuddet netto med 1,5-2 mia. kr., skal være med til at gøre, forklarer Cees 't Hart, der derfor finder det helt naturligt med "misfittet"

Koncernchefen understregede slutteligt over for Ritzau Finans, at hele forretningen er gennemgået, og der ikke skulle være flere nedskrivninger i vente, som landet ser ud nu.

»Cees 't Hart har fundet den usentimentale kniv frem«:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen