Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Carlsberg taber til rivaler i russisk priskrig

Carlsberg offentliggør regsnkab for andet kvartal klokken 07:00
Rivalerne er lykkes med at æde 5 procentpoint af Carlsbergs markedsandel inden for det vigtige marked for øl hældt på plastikflasker i årets første seks måneder, viser tal fra bryggerigiganten. Foto:

Carlsbergs konkurrenter udnytter russiske lovstramninger til at erobre mere af det danske bryggeris territorium.

Carlsbergs forsøg på at hæve priserne på det vigtige russiske marked rammer bryggeriet i nakken. Koncernen har som markedsleder hævet priserne på sin bryg, men konkurrenterne er ikke fulgt med, og det har medført et mærkbart fald i den danske gigants markedsandel. Det skriver Finans.

Rivalerne er lykkes med at æde 5 procentpoint af Carlsbergs markedsandel inden for det vigtige marked for øl hældt på plastikflasker i årets første seks måneder, viser tal fra bryggerigiganten.

Hvor Carlsberg har hævet prisen med omkring 6 pct. på øl i plastikflasker, viser data fra analyseselskabet Nielsen, at gennemsnitsprisen på øl generelt er faldet med 1,4 pct. fra januar til august.

»Med den priselastik går det ud over deres markedsandel,« siger Richard Withagen, analytiker hos Kepler Cheuvreux, til Finans.

Årsregnskab fra Carlsberg onsdag


Det er især de lokale bryggerier og den tyrkiske konkurrent Efes, som har haft held med strategien, ikke mindst fordi den russiske stagnation i indkomsterne har øget efterspørgslen på billig øl. Efes, der i 2016 sad på 13 pct. af markedet, havde ifølge selskabet øget sin markedsandel til over 15 pct. i juni 2017.

Den østeuropæiske forretning, hvor Rusland udgør langt størstedelen, stod for 18 pct. af Carlsbergs indtjening i 2016.

Også Heineken har skåret sine priser og har indkasseret tocifrede vækstrater på volumen i Rusland i alle de tre første kvartaler af 2017. Det er selvom markedet fra juni til august samlet set skrumpede med 6 pct. målt på volumen sammenlignet med samme periode sidste år, ifølge Nielsen.

18BUSCarlsberg-INDIA-LAW-AL.jpg


Carlsberg har ikke ønsket at kommentere sagen.

Priskrigen kommer i kølvandet på, at det siden årets begyndelse er blevet forbudt for ølproducenterne at tappe deres bryg på plastikflasker på mere end 1,5 liter. Carlsberg har bevidst valgt at hæve priserne efter forbuddet for at øge profitten ved ølsalget, sagde topchef Cees t' Hart ved halvårsregnskabet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen