Berlingske Business

Carlsberg taber til Heineken i opkøbs-kapløb

US-74328295
Foto:

Heineken vinder armlægningen med Carlsberg om at overtage statskontrolleret bryggeri i Slovenien.

Carlsberg må se sig slået af banen af den hollandske ærkerival Heineken, som ender med at overtage det slovenske bryggeri Pivovarna Lasko for næsen af Carlsberg.

Nu står det klart, at Heineken er nået til enighed med en gruppe aktionærer i bryggeriet, der betyder, at Heineken køber 51,11 procent af aktierne i Pivovarna Lasko, der er Sloveniens største bryggeri. Det koster Heineken cirka 850 millioner kroner.

pix-HEINEKEN/

Heineken tilbyder nu de resterende aktionærer, at købe deres aktier til samme pris og vilkår.

I december sidste år var det fremme at Carlsberg også var med i opløbet om at købe sig ind i Pivovarna Lasko, der er statskontrolleret og siden sommeren 2013 har arbejdet på at rejse ny kapital og finde en ny, privat ejer. Men Carlsberg, der i december angiveligt lagde et ikke-bindende bud på aktierne i Pivovarna Lasko, må altså se den største konkurrent i Europa løbe med bryggerivirksomheden i Slovenien.

Carlsberg Byen

Den slovenske erhvervsavis Vecer har tidligere skrevet, at store kapitalfonde som KKR, Mid Europa Partners, CVC Capital Partners og Bain Capital også  bød på bryggeriet i december ligesom Carlsberg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen