Berlingske Business

Carlsberg: Specialøl-trio skal bære vækst og indtjening

Kold tyrker til lægers idé om dyrere sprut Lægeforening vil s
Treenigheden er den belgiske munkeøl Grimbergen, amerikanske Brooklyn og franske Blanc 1664. I Danmark er sidstnævnte skiftet ud med husbryggeriet Jacobsens produkter. De er alle i det ølsegment, som Carlsberg kalder superpremium. Arkivfoto. Foto:

Tre ølmærker (craft & speciality) skal løfte Carlsbergs lukrative forretning inden for specialøl i de kommende år.

Treenigheden er den belgiske munkeøl Grimbergen, amerikanske Brooklyn og franske Blanc 1664. I Danmark er sidstnævnte skiftet ud med husbryggeriet Jacobsens produkter. De er alle i det ølsegment, som Carlsberg kalder superpremium.

Det siger specialøl-direktør i Carlsberg Paul Davies, der er ansvarlig for superpremium-segmentet til Ritzau Finans.

»Grimbergen, Brooklyn og Jacobsen/Blanc 1664 skal bære væksten i specialølsegmentet,« siger han.

Paul Davies understreger, at Jacobsen primært er et dansk fænomen, da de store flasker ikke virker tiltrækkende for kunder uden for Danmark. Carlsberg har dog også solgt julevarianter af Jacobsen uden for Danmark i blandt Norge og Sverige og enkelte andre steder.

Årsregnskab fra Carlsberg onsdag Carlsberg overrasker positivt

Jacobsens juleøl - Golden Naked Christmas Ale - er undtagelsen fra den regel, påpeger Paul Davies.

»Den går så godt, at den outperformer ikke kun lokale ølmærker, men også vin i de lande, hvor vi har introduceret den,« siger han.

INDTJENING OG VÆKST RIGTIG STÆRK PÅ SPECIALØL

Indtjeningen og væksten på specialøl er forrygende og appellerer til at føde vækst og indtjening.

De tre største af Carlsbergs specialølmærker - Blanc 1664, Grimbergen og Brooklyn oplever pæne vækstrater.

Omsætningen i de tre mærker steg med pæne tocifrede procenter i første halvår af sidste år.

Blanc 1664, der er introduceret på 44 af Carlsbergs markeder, oplevede en vækst på 41 pct., Grimbergen, der er introduceret på 49 markeder, fulgte efter med en vækst på 24 pct. og Brooklyn, der kan fås på 15 Carlsberg-markeder, voksede 23 pct.

Indtjeningen i forhold til almindelig øl er ligeledes flot og markant højere end gennemsnitlig øl.

Carlsberg offentliggør regsnkab for andet kvartal klokken 07:00

Sættes gennemsnitlige øl - pilsner - til indeks 100, sælges Blanc 1664 til indeks 276 og Grimbergen til indeks 224, mens Brooklyn har et indeks på 466. Det vil sige indtjeningen er knap tre gange højere for Blanc 1664, godt to gange højere for Grimbergen og knap fem gange højere for Brooklyn, når der sammenlignes med almindeligt pilsnerøl.

Craft og specialty-segmentet skønner Paul Davies vil vokse til at udgøre 12 pct. af det europæiske ølmarked i 2022 mod mindre end 5 pct. i dag. I Kina vurderes det at andelen vil være 3 pct. i 2022 mod mindre end 1 pct. i dag.

»Så skal man huske på at 3 pct. af det kinesiske ølmarked værdimæssigt er mere end 12 pct. af det europæiske,« fremhæver Paul Davies.

GRIMBERGEN OVER 1 MIO HL

Den belgiske munkeøl Grimbergen, som Carlsberg overtog i forbindelse med købet af Scottish & Newcastle, nåede en volumen på over 1 mio. hektoliter sidste år, og det glæder direktøren.

På den europæiske marked er Grimbergen set med mængder og værdi vækstdriveren, der suppleres med Brooklyn og Blanc 1664/Jacobsen.

Carlsberg lukker to bryggerier i Rusland

Blanc 1664, der primært er vækstdriver på det asiatiske marked, ser Paul Davies stort potentiale i.

»Jeg tror, at Blanc 1664 kan overtage Grimbergens stærke position som nummer ét specialøl i Europa,« siger han.

Blanc 1664 skal også introduceres i Danmark, der ellers er Jacobsen-land. Det vil ske i løbet af i år.

Blanc 1664 er en lys øl, der lanceres i en blå flaske, og produktet er særegent for Carlsberg, og det lukreres der på.

»Ingen andre bryggerier end os har en blanc-version,« siger direktøren.

Årsregnskab fra Carlsberg onsdag

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen