Berlingske Business

Carlsberg ser russisk forbud mod øl i store flasker som fordel

Carlsberg I forbindelse med ny spareplan skærer Carlsberg 2000
Arkivfoto Foto:

Den russiske duma er klar med et generelt forbud mod at sælge øl i plastikflasker - også kaldet PET-flasker - der er større end 1,5 liter. Og det ser man hos Carlsberg som en stor fordel.

»Vi tror ikke, det bliver den store udfordring, fordi beslutningen om at begrænse PET salget til 1,5 liter i stedet for kun 0,5 liter er i tråd med det kompromisforslag, som industrien har foreslået,« siger Kasper Elbjørn, Carlsbergs pressechef, til Ritzau Finans.

Allerede sidste år blev det meldt ud, at russiske bryggerier frivilligt ville stoppe med at producere øl i plastikflasker på over 1,5 liter i juli i år. Dermed fortsatte stramningen af salg af øl i store flasker, da man allerede i 2013 valgte at stoppe salget af stærk øl i 2 liters plastikflasker.

Bryggerierne i Rusland har selv indvilget i at stoppe med produktionen, skrev sammenslutningen af russiske bryggerier på sin hjemmeside. Tiltaget skete for at møde dumaen på midten, der havde lagt op til, at man skulle helt ned til 0,5 liter PET-flasker.

CARLSBERG-RESULTS/

»Det gode for Carlsberg er, at regeringens to år gamle udspil bortfalder, så overordnet er vi faktisk ganske tilfredse, og vi afventer nu den endelige godkendelse, som vil stadfæste kompromisforslaget, så det gælder for alle, «siger pressechefen.

Forbuddet træder i kraft 1. januar 2017 og kommer også til at omfatte andre alkoholiske drikke. I første omgang gælder det industriel produktion - og fra 1. juli næste år kommer det også til at omfatte salg til de private forbrugere, skriver Reuters.

Indtjeningsmæssigt kommer mindre ølflasker ikke til at betyde så meget, da det er billigt øl, bryggerierne sælger i de store i flasker. Derimod kan det komme til at påvirke volumenerne.

RUSSIA-LIFESTYLE-BEER

Den russiske bryggerisammenslutning består af omkring 250 bryggerier.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen