Berlingske Business
08:37Firmaernes salg har aldrig været større

Carlsberg leverer varen på hjemmebane

Carlsberg
Carlsberg klarer sig bedst i Vest, mens Østeuropa som ventet trækker regnskabet ned. Foto:

Den danske bryggerigigant Carlsberg klarer sig bedre i Vesteuropa end ventet, mens Østeuropa halter. Særligt i Frankrig, de nordiske lande, Polen og i Balkan har Carlsberg klaret sig godt.

Carlsbergs første kvartal er lidt en blandet landhandel med fremgang i Vesteuropa og modgang i Østeuropa.

Samlet set lander bryggerigigantens omsætning og nettooverskud højere end ventet, mens koncernens aktionærresultat viser et underskud på 90 mio. kr., hvor der på forhånd ifølge Ritzau Finans var ventet et underskud på 50 mio. kr.

I Vesteuropa voksede Carlsbergs volumener med 5 pct., mens Asien også havde fremgang med en vækst på 4 pct. Samlet set er bryggeriets volumener dog faldet med 1 pct. på grund af udviklingen i Østeuropa.

wef

I et fladt vesteuropæisk marked har Carlsberg særligt haft fremgang i Frankrig, de nordiske lande, Polen og i Balkan, mens det danske bryggeri gik tilbage i Schweiz. Heller ikke i Storbritannien og Italien havde Carlsbergs sit bedste kvartal. Et tidligere påskesalg sammenlignet med 2014 er en af årsagerne til Carlsbergs medvind i Vesteuropa.

Til gengæld kan Carlsberg ikke overraskende melde om vanskeligheder i Østeuropa. Carlsberg sidder på en markedsandel på omkring 40 pct. i Rusland og er fortsat ramt af ustabilitet i regionen.

Carlsberg

I mio. kr.1. kvt. 20151. kvt. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning13,47112,8964%
Driftsresultat66145346%
Nettoresultat706213%
Egenkapital55,54161,273-9%

»På grund af vanskelige makroøkonomiske forhold i regionen faldt det russiske ølmarked med estimeret 9 pct., mens det ukrainske ølmarked faldt med estimeret 14 pct., skriver Carlsberg i regnskabet.

I selskabets mindste region, Asien, har Carlsberg i kvartalet tjent bedre end forudset. Her fremhæver det danske bryggeri særligt lande som Indien, Cambodja og Nepal. Også i Kina oplevede Carlsberg vækst trods det, at det samlede marked faldt.

27BUSCarlsberg.jpg

»Gruppens performance i det traditionelt lille første kvartal levede op til vores forventninger. Vores kommercielle aktiviteter gav gode indledningsvise resultater, og vi opnåede stærk, overordnet markedsfremgang,« siger Carlsbergs administrerende direktør, Jørgen Buhl Rasmussen, i forbindelse med regnskabet.

Trods en bedring i rubelkursen fastholder Carlsberg forventningerne til hele året.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen