Berlingske Business

Carlsberg-konkurrent skuffer med organisk salgsvækst

Heinekens røde stjerne truet af Ungarns premierminister
Heineken, der producer øl ligesom sin danske konkurrent Carlsberg, har i årets første tre måneder haft en mindre organisk salgsvækst end ventet i markedet. (Foto: PHILIPPE HUGUEN/Scanpix 2017) Foto:

Heineken, der producer øl ligesom sin danske konkurrent Carlsberg, har i årets første tre måneder haft en mindre organisk salgsvækst end ventet i markedet.

Det hollandske bryggeri havde i første kvartal en organisk salgsvækst på 4,3 pct., mens de adspurgte analytikere ifølge Bloomberg News havde sat næsen op efter en vækst på 4,8 pct.

Bag den lavere end ventede salgsvækst ligger en stigning på 6,1 pct. for Afrika, Mellemøsten og Østeuropa, mens Nord-, Syd- og Mellemamerika leverede en vækst på 6,8 pct., og Asien og Stillehavsområdet voksede hele 11,3 pct.

For Rusland, hvor Carlsberg og Heineken er tætte konkurrenter, fortæller Heineken, at ølsalget havde en tocifret vækst målt på volumen takket være et svagt sammenligneligt sidste år og en positiv udvikling i Heineken-brandet.

CARLSBERG-RESULTS/

Hvor nogle af markederne leverede organisk salgsvækst, var det omvendte tilfældet for Europa, hvor salget faldt med 1,7 pct., fremgår det af onsdagens handelsopdatering fra Heineken.

På trods af salgsskuffelsen i forhold til analytikernes forventninger kalder Heinekens ledelse, anført af administrerende direktør Jean-Francis van Boxmeer, udviklingen i første kvartal for »på linje med forventningerne«.

For kvartalet fremhæver selskabet selv, at den organiske salgsvækst nød godt af en tidlig påske i år sammenlignet med året før.

Forventningerne til helåret er uændrede, melder bryggeriet desuden i forbindelse med handelsopdateringen.

I forlængelse af handelsopdateringen falder Heineken-aktien med 1,9 pct. til 87,94 euro i onsdagens handel.

Carslberg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen