Berlingske Business

Carlsberg-konkurrent ramt af dårligt vejr

Sabmiller
Vores omsætningsvækst i første kvartal blev ramt af usædvanligt kold og vådt vejr i mange af vores markeder på den nordlige halvkugle, der påvirkede ølsalget negativt, siger administrerende direktør Alan Clark i periodeoplysningen. Foto:

Verdens næststørste bryggerikoncern Sabmiller kom ud af første kvartal med skuffende salgstal, der er hårdt ramt af dårligt vejr.

Både gruppens omsætning og omsætningen pr. hektoliter voksede 2 pct. organisk, mens ølsalget faldt 1 pct. Investorerne havde ifølge estimater indsamlet af Bloomberg News ventet en stigning i ølsalget på 2 pct.

I de regioner, hvor bryggerikoncernen konkurrerer mest med danske Carlsberg, var udviklingen negativ. Ølsalget i Europa blev ramt af usædvanligt koldt vejr og manglende forbrugeroptimisme og faldt 7 pct. organisk, korrigeret for valutakurser. Her var der kun ventet et dyk på 3 pct. ifølge Bloombergs estimat.

Ølsalget i Asien, korrigeret for valutakurser, steg 1 pct., blandt andet ramt af ophørte brands i Australien. I Kina steg salget af pilsner blot 2 pct., ramt af dårligt vejr i april og maj.

- Vores omsætningsvækst i første kvartal blev ramt af usædvanligt kold og vådt vejr i mange af vores markeder på den nordlige halvkugle, der påvirkede ølsalget negativt, siger administrerende direktør Alan Clark i periodeoplysningen.

Sabmiller-aktien falder 2,3 pct. på børsen i London oven på salgsopdateringen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen