Berlingske Business

Carlsberg køber sig til kontrol i kinesisk bryggeri

CARLSBERG
Foto:

Carlsberg har nu erhvervet 146,6 mio. aktier i det kinesiske bryggeri og har derved øget sin andel til 60 pct.

Carlsberg-gruppen har gennemført det delvise overtagelsestilbud på aktierne i Chongqing Brewery Company (CBC), som blev offentliggjort 4. marts 2013.

Det oplyser Carlsberg onsdag morgen i en selskabsmeddelelse.

Gennem det delvise overtagelsestilbud har Carlsberg erhvervet 146,6 mio. aktier og derved øget sin ejerandel i CBC fra 29,7 pct. til 60 pct. for en samlet købesum af 2,9 mia. RMB - cirka 2,6 mia. kr. CBC vil blive fuldt konsolideret i Carlsbergs koncernregnskab fra december 2013.

- Denne transaktion, som kommer i forlængelse af vores beslutning om at opføre to nye bryggerier i henholdsvis Kina og Myanmar, understreger vores engagement i Asien og især i Kina, hvor vi ser et meget lovende vækstpotentiale, siger Carlsberg-gruppens koncernchef, Jørgen Buhl Rasmussen, i en kommentar.

Koncernchefen siger, at det nu vil sikres, at CBC bliver integreret i Carlsbergs organisation og bliver i stand til at dele det danske bryggeris best practices inden for marketing- og salgskompetencer, produktions- og indkøbsforbedringer, miljøeffektivitet samt forsknings- og udviklingsressourcer.

Carlsberg får bedre resultat end forventet

- Vi har haft et meget godt samarbejde med CBC og dets hovedaktionær siden 2008, og vi er overbevist om, at dette store bryggeris resultater vil blive betydeligt forbedret gennem det tættere samarbejde med Carlsberg, lyder det fra Jørgen Buhl Rasmussen.

CBC har 23 bryggerier i Vest- og Østkina og beskæftiger 6.500 medarbejdere.

/ritzau/FINANS

Carlsberg overrasker positivt i Vesteuropa

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen