Berlingske Business

Carlsberg høster frugter af strategiplan: Indtjeningen overrasker

Carslberg
Foto:

Den danske bryggerigigant Carlsberg holder sig på sporet og leverer et halvårsregnskab, hvor selskabets indtjening viser klar fremgang og overrasker til den positive side. Samlet fastholder bryggerigiganten sine forventninger til 2017.

Den danske bryggerigigant Carlsberg leverer onsdag morgen et halvårsregnskab, der skuffer en smule på omsætningen, men til gengæld overrasker positivt på bundlinjen. Kort fortalt: Ølsalget kunne være bedre, men Carlsbergs indtjening er til gengæld overraskende stærk.

Carlsberg_business

Det tyder dermed på, at Carlsbergs topchef Cees ’t Hart har fat i den lange ende med sin storstilede strategiplan Sail22, der skal styrke Carlsbergs kerneforretning og positionere selskabet i forhold til at ramme de rigtige vækstområder.

Mens Carlsberg altså skuffer klart på toplinjen, tjener selskabet godt 450 mio. kr. mere i årets første halvår, end analytikere ifølge Ritzau Finans på forhånd havde forudset.

31BUSCarslberg-142927.jpg

Carlsberg-regnskabet løfter sløret for, at indtjeningsmarginerne er blevet forbedret i samtlige regioner set i forhold til den tilsvarende periode af 2016. Fremgangen er særlig god i Asien, hvor driftsmarginen før særlige poster nærmer sig de 20 pct.

Dermed har Carlsberg på den ene side både haft succes med at høste hurtige frugter af sit spareprogram, mens selskabets kunder samtidig stadig er villige til at betale lidt ekstra for Carlsbergs såkaldte premiumprodukter. Derfor er bryggerigiganten i stand til at fremvise en godkendt bundlinje på trods af vigende salg.

Mandag - Carlsberg

I årets første halvår landede Carlsbergs samlede omsætning på 31,8 mia. kr., hvilket er en marginal fremgang på under 2 pct. sammenlignet med den tilsvarende periode af 2016.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen