Berlingske Business

Carlsberg genovervejer sine vækstplaner i Myanmar

Carlsberg med regnskab for de første tre måneder af 2017 Carsl
(ARKIV) Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017 Foto:

Carlsberg genovervejer sine vækstplaner i Myanmar, efter at selskabet er løbet ind i flere problemer, heriblandt illegalt ølsalg, skatteforhold og overdrevent bureaukrati.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

I 2015 åbnede Carlsberg et helt nyt bryggeri i Bago nord for Myanmars hovedstad Yangon efter en investering på over 600 mio. kr., men salget af øl og udviklingen i landet har efterfølgende ikke levet op til selskabets forventninger.

»Vi er oppe mod et skattesystem, der er fuldstændigt unfair, ekstremt slidsomt bureaukrati og konkurrence fra et stort illegalt salg af indsmuglet øl, som kommer ind over grænsen fra Thailand og Kina,« siger Carlsberg Myanmars administrerende direktør, Michael Jensen, til avisen Myanmar Times. Det skriver Jyllands-Posten.

Ifølge Euromonitor er op til 30 pct. af den øl, der sælges i Myanmar, ulovligt importeret fra især nabolandet Thailand og til dels Kina. Normalt ligger skatten på øl på 60 pct., men de indsmuglede øl sælges til cirka 35 pct. under prisen. Derfor ses indsmuglingen, som en af de største udfordringer for Carlsberg samt andre bryggerier i Myanmar.

Ud over de illegale importerede øl, beklager Michael Jensen sig også over, at beskatningen af hård spiritus er langt mildere, hvilket nærmest gør en flaske whisky billigere end en flaske øl.

Han vurderer, at det legale ølmarked i landet kunne være tre-fire gange større end det er i dag, hvis regeringen ville ændre skattestrukturen.

Carlsberg ejer bryggeriet i Myanmar sammen med den lokale forretningsmagnat U Thein Tun, og bryggeriet har en kapacitet på 600.000 hl om året - en kapacitet som langt fra udnyttes. Bryggeriet producerer ud over Carlsberg også Tuborg og det lokale mærke Yoma.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen