Berlingske Business

Carlsberg: Fransk superpremiumøl skal drive asiatisk vækst

Carlsberg offentliggør regsnkab for andet kvartal klokken 07:00
Det kinesiske ølmarked oplever som de andre ølmarkeder verden over en trend mod specialøl, men de forskellige lande og regioner er på et forskelligt udviklingsstadie. Foto:

Den franske superpremiumøl Blanc 1664 skal drive og udbygge væksten for Carlsberg på det asiatiske marked. Det siger direktøren for specialøl i Carlsberg, Paul Davies, til Ritzau Finans.

»Jeg ser et stort potentiale i Blanc 1664 samlet set,« siger Paul Davies, der tror, at den lille superpremiumøl i den blå flaske kan overtage munkeøllen Grimbergens stærke position.

Grimbergen nåede 1 mio. hektoliter sidste år, og det vil hvedeøllen Blanc 1664 nå i år, vurderer direktøren, og det skyldes, at der satses på Blanc 1664 både i Rusland i forbindelse med VM i fodbold og i Asien.

I Kina er der også introduceret en rød variant af Blanc 1664, der er mindre sød.

Carlsberg lukker to bryggerier i Rusland

Det kinesiske ølmarked oplever som de andre ølmarkeder verden over en trend mod specialøl, men de forskellige lande og regioner er på et forskelligt udviklingsstadie.

Interessen for specialøl i Kina knytter sig til de store byer ude på østkysten, mens interessen længere mod vest går i andre ølretninger. Specialøl-lysten er på flertallet af Carlsbergs markeder knyttet til de store byer.

»Andelen af craft- og special-øl i Kina ventes at udgøre 3 pct. i 2022 mod under 1 pct. i dag,« oplyser direktøren, der erkender, at det ikke lyder af meget, men størrelsen af det kinesiske ølmarked gør, at det er meget.

»Målet i Europa er 12 pct. andel af craft og speciality i 2022 mod mindre end 5 pct. i dag. Og værdimæssigt svarer de 12 pct. til 3 pct. i Kina,« oplyser Paul Davies.

De to andre store specialølmærker vil også blive lanceret i Kina over tid, men det vil foregå stille og tålmodigt.

Kold tyrker til lægers idé om dyrere sprut Lægeforening vil s

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen