Berlingske Business

Carlsberg-formand: Vil ikke købe dyrt trods storfusion

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG
Foto:

En sammenlægning mellem verdens to største bryggerier, AB Inbev og Sabmiller, der vil skabe verdens suverænt største bryggeri, vil også - hvis den bliver til noget - kaste opkøbsmuligheder af sig til danske Carlsberg.

Det vil den, fordi de to mastodonter ikke vil få lov at beholde samtlige aktiver i forhold til konkurrencemyndighederne, ligesom der formentlig skal files nogle kanter for at få den gigantiske organisation til at hænge sammen.

Men Carlsberg har under alle omstændigheder ikke tænkt sig at lave markante opkøb, selv om der skulle falde lunser af fra rivalerne, fortæller Flemming Besenbacher, der er bestyrelsesformand hos Carlsberg, i et interview med finans.dk.

- Hvis fusionen går igennem, bliver vi også nødt til at se på, hvad de to bryggerier i givet fald ikke vil og kan beholde. Er der noget af det, der kunne være strategisk vigtigt at eje for Carlsberg? Men det, omverdenen ikke kommer til at opleve, er, at jeg og bestyrelsen kommer til at gøre noget, der er ekstremt dyrt, bare for at gøre noget, siger Flemming Besenbacher til netmediet.

A B I-RESULTS/

Men er der aktiver i de to markedsledere, der kan skabe yderligere værdi for det danske bryggeri, kan det godt være relevant at overveje, fastslår bestyrelsesformanden.

- Der har været rygter om den fusion i flere år. Det, vi selvfølgelig kigger på rent strategisk - hvis der skulle ske frasalg i forbindelse med en eventuel fusion - skal være noget, der skaber værdi for Carlsberg, siger Flemming Besenbacher.

ABINBEV

Under alle omstændigheder kommer der givetvis ikke til at ske opkøb på den korte bane, idet Carlsberg allerede har afvist, at det er en del af den aktuelle strategi.

- Det er også rigtigt. Vi har fokus på at skabe værdi for vores aktionærer, et stærkt frit cash flow, nedbringelse af vores gæld og ikke opkøb, siger Flemming Besenbacher.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen