Berlingske Business
08:28Novo Nordisk hæver prisen på insulin i USA

Carlsberg-formand: »Vi er ikke ude efter Peroni eller Grolsch«

Carlsberg-formand Flemming Besenbacher
Carlsberg formand Flemming Besenbacher Foto:

Heinekens topchef Jean-François van Boxmeer ser Carlsberg som favorit til at købe ølmærket Grolsch, ligesom Peroni er på vej til salg som følge af fusionen mellem AB-Inbev og SABMiller. Men Carlsberg er ikke i spil til at købe nogen af de to store ølmærker, slår Carlsbergs bestyrelsesformand Flemming Besenbacher nu fast.

Carlsbergs formand Flemming Besenbacher melder nu klart ud: Carlsberg er ikke interesseret i at overtage to store ølmærker, som står til at blive solgt fra i forbindelse med megafusionen mellem AB-Inbev og SABMiller.

Det er hollandske Grolsch og italienske Peroni, der er på vej til at blive solgt fra, og en samlet pris på 10-14 mia. kr. er blevet nævnt.

Ifølge Jean-François van Boxmeer, der er topchef i Carlsbergs hollandske ærkerival Heineken, er Carlsberg favorit til at købe især Grolsch. Det melder Boxmeer ud i den hollandske avis De Telegraf.

I forbindelse med ny spareplan skærer Carlsberg 2000 stillinger

Men det er Carlsberg bestemt ikke, lyder det fra Flemming Besenbacher.

»Opkøb er ikke i fokus i Carlsberg lige nu. Vi er fokuseret på at skabe et stærkere Carlsberg og ikke nødvendigvis et større Carlsberg. Fokus er her og nu på organisk vækst,« siger Besenbacher.

»Omvendt så sidder vi heller ikke med nedrullede gardiner og er blinde for, hvad der sker i verden omkring os. Men du vil ikke se Carlsberg købe noget, hvis det ikke for alvor kan styrke den strategi, vi følger nu, som handler om at skabe større indtjening,« siger Flemming Besenbacher.

Carlsberg trodser modgang i Rusland

Carlsberg var tilbage i 2003 meget interesseret i at købe Peroni, men det italienske bryggeri endte med at blive overtaget af SABMiller. Nu opstår muligheden så igen, men i dag er Carlsberg ikke interesseret. Carlsberg står med den nye topchef Cees't Hart foran en ny strategi-æra, hvor bryggeriet kigger mere indad end ud mod vækstmuligheder - herunder vækst via opkøb, som ellers har været et mantra i bryggeriet i mange år.

SABMILLER-M&A/A B I

»Nils Smedegaard ville gerne have købt Peroni dengang og fik vist ikke lov til det. Det havde måske været det rigtige dengang, hvem ved,« siger Flemming Besenbacher om den daværende Carlsberg-topchef Nils Smedegaard Andersen, der var varm på Peroni og gerne så ølmærket indlemmet i Carlsbergs portefølje.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen