Berlingske Business
15:05EU-udvalg vil skrumpe EU-Parlament ved brexit

Carlsberg-direktør: Nu er der igen fuld fart på specialølsmarkedet

pix-carlsberg
Der er nu igen fuld fart på markedet for specialøl, og Carlsberg Danmark er med på rejsen og øger sin andel af det hastigt voksende ølsegment. Og der er ambitioner om meget mere. Foto:

Der er nu igen fuld fart på markedet for specialøl, og Carlsberg Danmark er med på rejsen og øger sin andel af det hastigt voksende ølsegment. Og der er ambitioner om meget mere.

Der er nu igen fuld fart på markedet for specialøl, og Carlsberg Danmark er med på rejsen og øger sin andel af det hastigt voksende ølsegment. Og der er ambitioner om meget mere.

Det siger marketingchef for øl, Simon Fibiger, i interview med Ritzau Finans.

Carlsberg har været i gang med specialøl i mange år

- Vi startede for 13 år siden med Kongens Bryghus og Semper Ardens, men for 10 år siden begyndte den spirende bølge af specialøl for alvor, oplyser marketingchefen.

Carlsberg trodser modgang i Rusland

Der var fuldt tryk på økonomien, specialøl fik en opblomstring og frem mod 2008 åbnede en masse mikrobryggerier. Men krisen lukkede nogle af dem, og markedet for specialøl gik i stå.

- Krisen slog efterspørgslen ihjel, siger Simon Fibiger, og Carlsberg havde ikke så meget fokus på segmentet før indtil for et par år siden.

Nu er vurderingen, at specialølsmarkedet kan være er med til at lukke hele ølkategorien op.

- Specialøl gør det mere interessant for danskerne at snakke om øl, vurderer marketingschefen og ser specialøl som en del af den megatrend, hvor forbrugerne søger tilbage til tilbage til noget naturligt og oprindeligt.

øl

- De tendenser spiller specialøl på, siger Simon Fibiger.

Han vurderer, at specialøl i dag ligger ved siden af ølkategorien, men sådan bliver det ikke ved.

- Vi tror specialøl er med til puste nyt liv i ølkategorien og vil blive en helt almindelig del af ølkategorien. Om fem år vil vi ikke snakke om specialøl, så er det en del af ølkategorien og bare øl, skønner Simon Fibiger.

Specialølsmarkedet er de sidste tre år vokset på den gode side af 10 pct. årligt, oplyser marketingchefen.

Generelt er det samlede ølmarked faldet med et par pct. hvert år de seneste 25 år trods en stigning sidste år på godt 1 pct. for pilsnersegmentet.

Simon Fibiger venter, at specialøl kommer til at udgøre 30 pct. af den samlede værdi af øl i dagligvarehandelen i 2021. Det er en fordobling fra de 15 pct., som var tilfældet i 2014.

- Så går vi fra niche til at sætte teten, konstaterer han.

carlsberg

Det samlede marked for specialøl var sidste år på 553 mio. kr. og heraf stod Carlsberg for 106 mio. kr., hvilket var en stigning på knap 27 pct., mens mindre danske mikrobryggerier domineret af Skovlyst, Thy og Thisted Bryghus stod for 435 mio. kr.

Specialøl er endnu ikke nået til grænsehandlen, men det kommer.

- Inden så længe bliver der mulighed for at købe Jacobsen i grænsehandelsbutikkerne, oplyser marketingchefen og karakterisere det som en fremstød for specialøl.

Carlsberg vil nu være til stede i grænsehandelsbutikkerne med specialøl nøjagtig som på det danske marked.

Et af nøgleordene for Carlsberg er innovation - og det gælder også specialølkategorien.

- Specialøl vil være en innovations-kategori. Forbrugerne vil smage mange forskellige slags øl - vi skal imødekomme det ønske, siger Simon Fibiger.

Innovation er også at kunne trække øl ind fra udlandet.

For Carlsberg er specialølsmarkedet delt ind i tre dele, hvor såkaldte masterbrands skal dække 70 pct. af forbrugerens og markedets behov, mens produkter fra andre selskaber i Carlsberg - for eksempel Semper Ardens, Svyturys og Poretti - skal dække 15 pct. Specialøl fra samarbejdspartnere skal med øl som Hoegarden, Guinness og Leffe dække de resterende 15 pct.

- Vi er et globalt selskab og kan trække specielle øl ind fra udlandet, men vi skal blive med at udvikle Jacobsen. Jacobsen skal være det mærke, som dækker alle de smage, de danske forbrugere efterspørger, slår marketingchefen fast og tilføjer:

- Det er vores flagskib.

Masterbrands er udover Jacobsen, belgiske Grimbergen, den nyligt introducerede øl i serien Brewmasters Collection og øl fra Brooklyn Brewery. Det kan godt være at en øl som for eksempel russiske Baltika også af forbrugerne ses som en specialøl, men det er det ikke noget for Carlsberg.

- Hos Carlsberg er det en speciel øl fra udlandet. For at være specialøl skal der sikres en vis høj kvalitet og der skal kunne fortælles en historie om øllet, forklarer Simon Fibiger.

Det gør det også lettere og mere forståeligt at tage en høj pris kan man sige.

Et eksempel på innovation indenfor specialølsområdet er Brewmaster Collection.

- Brewmasters Collection har etableret sig fint i markedet. Det er stadig ikke et stort produkt, men der er større salg i den end i flere Jacobsen varianter, siger marketingchefen.

Med Brewmasters Collection ville Carlsberg udvide specialøl-segmentet og komme med en mere moderne specialøl, der henvender sig til det yngre publikum. Det er derfor den kun kommer på dåse.

- Brewmaster Collection skulle gerne få yngre mennesker til at opgradere deres pilsnerøl til specialøl, forklarer Simon Fibiger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen