Berlingske Business

Carlsberg bytter sig til fuldt ejerskab af kinesisk bryggeri

Carlsberg
Overskrift
Foto:
 

Carlsberg udvider ejerskabet af kinesiske Wusu Beer Group, og dens seks bryggerier i en større byttehandel med Xinjang Hops.

Carlsberg-gruppen overtager det fulde ejerskab af kinesiske Wusu Beer Group, der ejer seks bryggerier i Xinjiang-provinsen.

Carlsberg delte ejerskabet 50-50 med Xinjiang Hops, og overtagelsen sker ved at bytte aktiver.

Carlsberg

Det danske bryggeri ejede nemlig også 30 pct. af Xinjiang Hops, men Carlsberg har sagt farvel til ejerandelen i Xinjiang Hops for til gengæld at overtage det fulde ejerandel i Wusu Beer Group samt 200 mio. kr. kontant, skriver Carlsberg i en meddelelse til fondsbørsen.

Wusu Brewery Group er markedsleder i Xinjiang.

Carlsbergs grundlæggende strategi for investeringer er, at enten skal Carlsberg være majoritetsaktionær eller også skal der være sandsynlighed/mulighed for at Carlsberg bliver det.

Dermed er transaktionen helt i tråd med den strategi.

Wusu Brewery Group er i forvejen konsolideret i Carlsbergs regnskab, hvilket skete, da ejerandelen gik over 50 pct. for år tilbage.

Xinjiang Hops er Kinas største producent af byg til ølproduktion og humle, men kontrollerer også et andet bryggeri de nordvestlige provinser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen