Berlingske Business

Carlsberg bekræfter overtagelse af kinesisk bryggeri

CHONGQING
Foto:

Carlsberg har mandag morgen bekræftet en endelig overtagelse af Chongqing Beer Group Assets Management. Den samlede købssum udgør cirka 1,4 mia. kr.

- Chongqing Beer har informeret Carlsberg-gruppen om, at de har accepteret Carlsbergs tilbud på 100 pct. af aktierne i Chongqing Beer Group Assets Management, som er et holdingselskab med hovedsæde i Chongqing, Kina, meddeles det af den danske bryggerikoncern.

Aktierne i selskabet blev udbudt på en auktion i begyndelsen af december til en minimumpris på 1,56 mia. yuan. Carlsberg har tidligere nægtet at kommentere - sædvanen tro - på eventuel interesse i selskabet.

Selskabet omfatter otte bryggerier med en samlet kapacitet på ca. 12 mio. hl. Ifølge just-drinks.com udnyttede bryggerierne blot kapaciteten til at producere 4-5 mio. hl.

Bryggerierne er fordelt over tre provinser - tre i Jiangsu, tre i Anhui og to i Zhejiang. De sælger primært varemærker, der er indlicenseret fra Chongqing Brewery Company (CBC), som Carlsberg ejer 60 pct. af, samt mærket Tianmuhu.

Chongqing Beer Group ejede 20 pct. af aktierne i Chongqing Brewery, men solgte de aktier til Carlsberg tidligere i december.

Når parterne har udarbejdet og underskrevet de nødvendige transaktionsdokumenter med henblik på gennemførelse af det accepterede tilbud, skal transaktionen igennem den sædvanlige godkendelsesproces hos myndighederne, oplyser Carlsberg.

Ifølge just-drinks.com har Chongqing Beer Group Assets Management tilbage i 2011 været annonceret til salg for 2,4 mia. yuan, men dengang var der ikke købsinteresse.

Købet af Chongqing Beer Group Assets Management har tidligere været annonceret.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen