Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Burgergiganter afviser at skilte med kalorier ved kassen

Two hamburgers

Vi skilter nok om kalorieindhold, siger McDonalds og Burger King til organisationers krav om kaloriemærkning.

Kalorieindholdet i en hamburger, en bakke pomfritter eller en pakke McNuggets kommer ikke til at fremgå på den lysende skærm bag disken i McDonald's.

Mads Friis, der er kommerciel direktør i fastfoodkæden, afviser i en mail, at kalorieindholdet skal stå på de såkaldte translites.

- I flere end 13 år har vores gæster nemt kunne finde information om vores mad og drikkevarer flere steder, skriver han i en kommentar.

- Informationerne er tilgængelige på vores hjemmeside, i vores app, i synlige brochurer i restauranterne og på bagsiden af bakkeservietterne i restauranterne.

Kræftens Bekæmpelse opfordrer sammen med Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk fastfoodkæder til at indføre kaloriemærkning, skriver Politiken.

Delicious hamburger and fries

Fastfood-kunder spiser og drikker nemlig markant mindre, når de ved, hvor mange kalorier der er i måltidet, viser en gennemgang af 15 nyere undersøgelser af kaloriemærkning fra USA, Canada og Australien.

De omfatter i alt næsten 18.000 mennesker.

Men skærmene bag kassen i McDonald's skal være overskuelige, skriver Mads Friis, som mener, at kæden i fremtiden vil kunne bruge mere digitale bestillingsformer, hvor der vil være detaljeret information om maden.

Heller ikke hos fastfoodkæden Burger King, vil man på nuværende tidspunkt kaloriemærke maden.

- Vi har pt. ingen planer om at ændre vores praksis på området, og det er en holdning, som vi deler med resten af branchen.

- Hos Burger King vil vi gerne lægge op til forbrugernes frie valg, men samtidig erkender vi, at danskerne er blevet mere sundhedsbevidste, lyder det fra Burger Kings marketing- og kommunikationsdirektør Ole Erik Samseth i en mail.

23BUSBurgerkrig-HWY55.jpg

Han henviser derfor til, at man på deres hjemmeside kan finde oversigt over kalorieindhold i alle deres produkter.

Hos 7-Eleven har kalorieindholdet i egen mad siden sidste forår stået printet på prisskiltet. I dag bliver der solgt langt mere af det sundere mad som salater og frugtstykker end tidligere, fortæller indkøbschef Morten Vedel.

- Vi kommer aldrig til at være en decideret helsebutik. Vi vil både have til den sunde og usunde kunde. Men nu lader vi kunden vurdere, om der er for mange kalorier for ham eller hende i en vare, siger han.

Jens Due, samt den amerikanske CEO, Kenney Moore,

Samtidig med, at butikken er begyndt at oplyse om kalorier, har 7-eleven sat flere sundere varer på hylderne. Derfor kan indkøbschefen ikke konkludere, om stigningen i salget af sundere varer skyldes et større udvalg eller oplysninger om kalorier.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen