Berlingske Business

Burger King vender tilbage til de gamle, fede tider

Burger King
Efter flere års menuændringer vil fastfoodkæden Burger King nu fokusere på billige burgere, pommes frites og nu også hotdogs. Beslutningen kommer efter mislykkede forsøg på at appellere til et bredere, mere sundhedsbevidst publikum ved at servere salater, snack wraps, smoothies og pommes frites med et lavt kalorieindhold. Desuden ser kæden potentiale for at åbne flere spisesteder i USA, hvor kæden i forvejen har cirka 7100 spisesteder. AFP PHOTO /PAUL J. RICHARDS / FILES Foto:

Efter flere års menuændringer vil fastfoodkæden Burger King nu fokusere på billige burgere, pommes frites og nu også hotdogs. Beslutningen kommer efter mislykkede forsøg på at appellere til et bredere, mere sundhedsbevidst publikum ved at servere salater, snack wraps, smoothies og pommes frites med et lavt kalorieindhold. Desuden ser kæden potentiale for at åbne flere spisesteder i USA, hvor kæden i forvejen har cirka 7100 spisesteder.

Det skriver Wall Street Journal.

»I øjeblikket forsøger mange brands i branchen på at blive mere "fast food afslappede", men vi har en modsat opfattelse. (...) På flere tidspunkter lancerede vi så mange produkter, at vi ikke havde tid til at tale om dem på tv. (...) Vi lavede en masse fejl, men vi har også lært en masse,« siger Alex Macedo, som er administrerende direktør for Burger King i Nordamerika.

US-SHAKE-SHACK-RAISES-PRICES-FOR-UPCOMING-IPO

Burger Kings nuværende ledelse kom til, da det brasilianske private equity selskab 3G Capital Partners overtog Burger King i slutningen af 2010. Lederne havde ingen forudgående restauranterfaring og har eksperimenteret med mange forskellige ting for at finde ud af, hvad der virkede. Burger King har ikke haft svært ved at erkende sine fejl. I 2013 lancerede kæden for eksempel pommes frites med et lavere kalorieindhold: de såkaldte "satisfries", som blev droppet efter under et år på grund af dårligt salg.

USA-FOOD/


Ændringerne har givet resultater. Burger Kings justerede resultat før renter, skat og afskrivninger voksede 68 pct. mellem 2010 og 2015. Omsætningen faldt med mere end halvdelen i løbet af samme periode, fordi 3G solgte næsten alle virksomhedsejede restauranter til franchisetagere for at mindske risikoen og fokusere på at opbygge brandet.

23BUSBurgerkrig-HWY55.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen