Berlingske Business

Buhl trækker sparekniven på vej ud

13BUSCarlsberg.jpg
Carlsbergs generalforsamling i marts blev Jørgen Buhl Rasmussens sidste i spidsen for øl-giganten. Foto: Linda Kastrup

Med bare en måned tilbage som topchef i Carlsberg planlægger Jørgen Buhl Rasmussen nye besparelser.

En stor spareplan og en fyringsrunde bliver noget af det sidste, Jørgen Buhl Rasmussen gør, inden han om en måned er fortid som topchef i Carlsberg.Planen vil blive meldt ud om kort tid, siger Buhl.

»Vi regner med at være klar med en udmelding i anden halvdel af maj, så det er noget, vi når, inden jeg stopper. Præcist hvornår – og hvad den plan indeholder – kan jeg ikke sige, før det er meldt ud internt,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Buhls afgang blev kendt, da Carlsberg offentliggjorde årsregnskab i februar. Men han stopper først 15. juni, hvor hollandske Cees’t Hart tager over. Samtidig med meddelelsen om topchefens afgang justerede Carlsbergs bestyrelse strategien, så bryggeriet nu holder igen med opkøb for på den korte bane at fokusere på at skabe værdi til aktionærerne.

Tirsdag offentliggjorde Carlsberg kvartalsregnskab. Det første kvartal i Carlsberg er brugt på at forbedre afkastet på den investerede kapital, som er et nøgletal, investorerne går meget op i. Derudover har Buhl skåret en ny spareplan til i samarbejde med den øvrige ledelse, ligesom Cees’t Hart har været med i drøftelserne.

»Det handler ikke så meget om at vise handlekraft som direktør, før jeg stopper. I mine otte år i Carlsberg er der godt nok mange ting og projekter, vi har forandret og lavet om, og det stopper ikke, fordi jeg pludselig stopper. Det er bare måden, vi arbejder på,« siger Jørgen Buhl Rasmussen som svar på timingen i den kommende spareplan.

Carlsberg generalforsamling

Han ser det som naturligt, at Cees’t Hart som kommende topchef i bryggeriet med hovedsæde på Valby Bakke tages med på råd.

»Der er en god overlevering, og der har også været noget dialog mellem mig og Cees ’t Hart. Vi har talt sammen direkte om det. Han kender selvfølgelig ikke forretningen i detaljer, men der er nogle principper, man kan diskutere igennem, så man sikrer sig, at man er enige om vejen frem i store træk, og det er vigtigt, at den dialog har været der,« siger Buhl.

Men med en spareplan nu ... plukker du så ikke nogle af de lavthængende frugter, som kunne have gjort det lettere for din afløser at vise en forbedring i virksomheden?

»Nej, for det første så kommer resultaterne af det nok først, efter jeg er stoppet, og han er startet. For det andet så mener jeg ikke, at man kan tale om mange lavthængende frugter i Carlsberg mere. Uanset om der er skifte i topledelsen i en virksomhed, så skal man hele vejen rundt og gøre det, man mener, er rigtigt for en virksomhed,« siger Jørgen Buhl Rasmussen og understreger, at det er vigtigt, at virksomheden ikke står stille bare fordi, der skiftes ud på topchefposten.

Den kommende spareplan hænger også sammen med, at Carlsberg er i gang med at omlægge sin budgetplanlægning til en mere grundig og moderne model, der blandt regnskabsfolk kaldes zero based budgeting, hvor virksomhedens budgetter groft sagt starter fra nul og ikke tager udgangspunkt i sidste års budget.

»Når man bygger en organisation op, hvor man lægger nogle grænseoverskridende funktioner sammen, som vi har gjort, så kommer der en periode, hvor visse ting skal gøres enklere, og der skal tages kompleksitet ud. Det har vi arbejdet med i flere måneder parallelt med en detaljeret zero based budgeting,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Jens Bekke

Ifølge Søren Samsøe, aktieanalysechef i investeringsbanken SEB, skal Carlsberg sørge for at realisere sine effektiviseringsprogrammer for at leve op til ledelsens forstærkede fokus på at holde omkostninger nede og øge afkastet af den investerede kapital.

»I Carlsberg har man været relativt ekspansive – i hvert fald i sin tankegang. De store investorer vil måske hellere have, at Carlsberg skaber værdi der, hvor man allerede har styrke og er stor,« siger Søren Samsøe.

Han fortsætter:

»Carlsberg er stærke i mange områder og set med investorernes øjne skal de have det maksimale ud af det. Det sker banalt ved at holde styr på omkostningerne og ikke købe for dyre aktiver, for det kan hurtigt koste på afkastet på den investerede kapital,« siger Samsøe.

BRITAIN-OFFBEAT-CARLSBERG

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen