Berlingske Business

Britisk Netto-satsning har kostet 800 millioner

Netto.
Netto i København fotograferet d. 3. april 2016. Foto:

Den britiske Netto-satsning, som Dansk Supermarked i fællesskab med britiske Sainsburys rullede ud i perioden 2014-2016, har været en økonomisk katastrofe for joint-venture-partnerne.

En gennemgang af regnskaberne for Netto Limited, som FødevareWatch har foretaget, viser, at de to detailkoncerner løbende har postet 806 mio. kr. i investeringen.

Granskningen viser også, at parterne pumpede penge i den britiske Netto-satsning lige til det sidste. Alene i discountkædens sidste seks måneder blev der over fem gange samlet hældt 364 mio. kr. i projektet.

Den sidste kapitalindsprøjtning i 2016 var på 73 mio. kr., og blev givet 27. maj 2016, knap en måned inden Netto-satsningen fik dødsstødet 4. juli.

gront

Dansk Supermarked har ikke ønsket at stille op til et interview om, hvorfor man fortsatte med at investere i et selskab, som kort tid efter lukkede, men pressechef i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand, svarer følgende i en mail til FødevareWatch:

"Netto UK blev igangsat med det formål at teste det britiske marked og give joint venture-partnerne grundlaget for at træffe beslutning vedr. en evt. udrulning. Vi betragtede hele vejen igennem Netto UK som en lavrisiko, ikke-kapitalintensiv vækstmulighed, men også hele tiden med det mulige udfald, at formatet ikke ville blive rullet videre ud i UK."

De mange millioner er ifølge regnskaberne blevet brugt til at understøtte driften af forretningen". En del af pengene er dog også gået til at dække et samlet minus fra 2014-2015 på 477 mio. kr.

WALMART-RESULTS/

Af regnskabet for 2015 fremgår det, at indskuddene er delt ligeligt mellem Dansk Supermarked A/S og Sainsburys.

Netto nåede kun op på at have 16 butikker i Storbritannien og cirka 400 ansatte, da Sainsburys trak sig fra samarbejdet med henvisning til, at man hellere ville fokusere på de aktiviteterne i selskabet The Home Retail Group, som supermarkedskoncernen købte i 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen