Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Boom i øko-salget til storkøkkener

øko
I de senere år har 31 kommuner fået midler til at uddanne medarbejdere i at gøre køkkenet mere økologisk, og den investering har givet pote, mener Økologisk Landsforening. Foto:

Økologi sælger som aldrig før til private og offentlige storkøkkener. Sidste år steg salget med næsten 30 pct., viser tal fra Danmarks Statistik. Der er især vækst i salget af frugt og grønt.

Det økologiske salg til de danske storkøkkener er tredoblet i løbet af kun tre år. Dermed har økologi aldrig før fyldt så meget i landets professionelle private og offentlig køkkener.

Storkøkkenerne købte øko-varer for ca. 1,7 milliarder kr.  i 2015, og det er en stigning på 27 pct. i forhold til året før. Det viser en opgørelse fra Danmarks Statistik.

Økologiens andel af fødevaresalget til storkøkkenerne udgør nu 7,6 pct. Det er især de offentlige køkkener, der trækker udviklingen.

irma

Opgørelsen fra Danmarks Statistik viser også en stigning økosalget i alle varegrupper til storkøkkenerne. Mest voksede salget af frugt og grønt, nemlig 38 pct. fra 2014 til 2015.

»Et af hovedprincipperne i at lægge storkøkkeners indkøb om til økologis er, at der skal masser af sæsonens grønt på tallerkenen, mens der bliver skruet lidt ned for kødet. Desuden er der fokus på, at madspild reduceres markant, og at maden laves fra bunden. På den måde kan man opnå både mere velsmagende, sundere og mere klimavenlige måltider indenfor det samme budget,« siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

I de senere år har 31 kommuner fået midler til at uddanne medarbejdere i at gøre køkkenet mere økologisk, og den investering har givet pote, mener Økologisk Landsforening.

»Den politiske målsætning om 60 pct. økologi i landets offentlige køkkener slår nu for alvor igennem i statistikken, Det er lykkedes at knække koden til, hvordan køkkenerne får meget mere økologi på menuen uden at skrue op for budgettet,« siger Torben Blok.

pix: landbrug


En af dem er Odense Kommune. Her bliver der hver dag serveret 2.500 delvist økologiske måltider kommunens ældre og handicappede. Alle kommunens kantiner har et mål om 60 pct. økologi.

»Vi ønsker at give vores borgere og de ansatte, der spiser i vores kantiner, dejlig mad lavet af gode råvarer og tilberedt efter de bedste håndværksprincipper. I dag er over 50 procent af vores råvarer økologiske, og vi køber lokalt, når det er muligt. Det er godt for madoplevelsen, godt for de lokale arbejdspladser og godt for miljø og klima. Alle vinder på økologi,« siger Brian Skov Nielsen, Rådmand i Odense Kommunes Ældre- og Handicapforvaltning (Ø).

Danmark er i øvrigt det land i verden, hvor økologien har størst markedsandel i forhold til det samlede salg i landets detailhandel.

På blot ti år er det økologiske salg fordoblet i Danmarks dagligvarehandel, så økologientegner sig for 8,4 pct. af det samlede antal solgte varer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen