Berlingske Business

Billig mælk truer producenter

Billig mælk truer producenter - 1
”Vi må og skal gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe vores mælkeproducenter, som står over for et dramatisk prisfald. Vi vil fortsætte med at benytte alle de foranstaltninger, vi råder over, til at stabilisere markedet,” lyder det fra Mariann Fischer Boel, landbrugskommissær (V). Foto:

Prisfaldet på mælk i hele Europa vækker nu dyb bekymring i EU-Kommissionen. Landbrugskommissær Mariann Fischer Boel er klar til omfattende indgreb for at forhindre markedet i at kollapse.

En mælkepris i danske supermarkeder på 3,50 kroner for en liter skummetmælk – og lige så lave priser i resten af Europa – har kastet Europas mælkeproducenter ud i en økonomisk overlevelseskamp.

På bare et år er den pris, som mælkeproducenterne får for deres mælk, faldet med 30 procent. En situation der nu får landbrugskommissær Mariann Fischer Boel (V) til at finde EU’s tunge skyts frem.

”Vi må og skal gøre alt, hvad vi kan, for at hjælpe vores mælkeproducenter, som står over for et dramatisk prisfald. Vi vil fortsætte med at benytte alle de foranstaltninger, vi råder over, til at stabilisere markedet,” lyder det fra Mariann Fischer Boel, der i dag offentliggør en rapport om situationen på det europæiske mælkemarked.

Mælk udgør rygraden i den europæiske fødevareproduktion, og står alene for cirka 14 procent af det europæiske landbrugs omsætning. Samlet set omsætter mejeribranchen i Europa for omkring 830 mia. kroner om året ifølge EU-Kommissionen.

Smørbjergene vokser
Kommissionen åbnede allerede i januar for at give støtte til privat oplagring af smør. Hidtil er der i år blevet oplagret 105.800 tons. Mariann Fischer Boel oplyser i dag, at fristen for støtte til privat oplagring vil blive forlænget til udgangen af februar 2010.

Derudover giver Kommissionen nu mulighed for, at man kan udbetale en ekstraordinær støtte på 15.000 euro til trængte landmænd.

Mariann Fischer Boel afviser dog at ændre på igangværende afvikling af EU’s mælkekvoter – der hidtil har begrænset mængden af mælk, den enkelte landmand må producere. Kritikkere hævder ellers, at en afskaffelse af mælkekvoterne er med til at øget udbuddet af mælk – og dermed presser priserne i bund.

”Vi vil ikke ændre vores politik med langsomt at udfase kvoterne. Hvis der blev skabt tvivl på dette punkt, ville der blot opstå uvished, og det ville hverken gøre fra eller til med hensyn til at forbedre situationen,” siger Mariann Fischer Boel.

Mejerier under lup
Et andet indsatsområde for Mariann Fischer Boels stab i den kommende tid bliver en nøje undersøgelse af mejeriernes adfærd.

Kommissionen mistænker, at konkurrence på mejeriområdet ikke fungerer godt nok, og at det kan være medvirkende til kunstigt lave priser.

”Konstaterer Kommissionen, at konkurrencen ikke fungerer, vil vi ikke tøve med at benytte alle de beføjelser, vi råder over i henhold til traktaten. Medlemsstaternes konkurrencemyndigheder spiller en lige så vigtig rolle i denne sammenhæng,” lyder det i rapporten fra Kommissionen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen