Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Begyndelsen på enden for Carlsberg som EM-sponsor?

Billede
Korruptionssagerne i toppen af det internationale fodboldforbund FIFA kan blive den sidste dråbe, der får ølbægeret til at flyde over hos Carlsberg. Foto:

ANALYSE

Korruptionssagerne i toppen af det internationale fodboldforbund FIFA kan blive den sidste dråbe, der får ølbægeret til at flyde over hos Carlsberg og får den danske bryggerikæmpe til at trække stikket på sit mangeårige sponsorat af UEFA, som netop nu afvikler EM i fodbold i Frankrig.

Carlsberg har siden slutningen af 1980erne været en af hovedsponsorerne af fodbold-EM og har siden dengang postet hundredevis af millioner af kroner i det prestigefyldte sponsorat.

Men hvad er afkastet i grunden på det dyre sponsorat, som her i den aktuelle slutrunde vurderes at koste Carlsberg ca. 400 mio. kroner?

Cees't Hart

Det spørgsmål stiller de nu sig selv internt i Carlsberg. Carlsbergs nye, hollandske topchef Cees ’t Hart har en helt anden og meget mere usentimental tilgang til sponsorater end tidligere topchefer i bryggeriet, der ikke har sat spørgsmålstegn ved sponsoratet. Han går mindre op i fodboldsponsoratet som institution og vil ikke bevare den 28 år lange relation mellem Carlsberg og UEFA for enhver pris.

Han ser meget mere kynisk på, hvad Carlsberg og virksomhedens investorer i sidste ende får ud af den meget store investering, det er for Carlsberg at være hovedsponsor af EM.

Derfor forlyder det også, at Cees ’t Hart blev rasende, efter at han havde sendt det første brev. For UEFA-toppen svarede ikke på Carlsberg-bossens bekymringer i første omgang. Det fik Hart til at forfatte et nyt brev, hvori han angivligt i endnu tydeligere vendinger udtrykte sin bekymring om, om korruptionssagerne fra FIFA kunne brede sig til søsterorganisationen UEFA, og krævede et svar.

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG

Over for en topchef, der i forvejen er skeptisk over for det dyre sponsorat, virker det som et selvmål for UEFA, hvis de ønsker at bevare Carlsberg som sponsor. Efter andet brev fra Hart til UEFA var der dog angiveligt hul igennem, og UEFA-toppen tog sig tid til at svare. Men om det så betyder, at alt er fryd og gammen mellem storsponsoren og fodfoldforbundet er uvist.

Sikkert er det til gengæld, at Carlsberg allerede til efteråret, når det igangværende EM er overstået, går i nye forhandlinger med UEFA. Her tager de en ny armlægning om, hvorvidt Carlsberg skal være sponsor ved EM i 2020. Carlsberg-toppen er på forhånd skeptisk. For første gang i mange år er det slet ikke givet på forhånd, at Carlsberg forlænger aftalen. For prisen er blevet for høj, og det hjælper ikke ligefrem på det, at pengene så ryger i fodboldbossernes egne lommer. Den bekymring kan Cees ’t Hart så tage med til forhandlings­bordet i et forsøg på at holde prisen på det næste sponsorat nede, hvis han altså overhovedet er interesseret i, at Carlsberg skal være EM-sponsor.

Carlsberg I forbindelse med ny spareplan skærer Carlsberg 2000

Spørgsmålet er selvfølgelig, om Carlsberg-bossen så tør give slip på sponsoratet, når det kommer til stykket. De globale ærkerivaler AB-Inbev og Heineken sidder på de andre store fodboldbegivenheder, henholdsvis VM i fodbold og den europæiske Champions League. Dertil kommer, at fodbold-EM i 2020 højst utraditionelt skal afholdes i 13 forskellige europæiske byer i 13 forskellige lande, herunder i København i Danmark.

Det kan måske tale for, at Carlsberg tager en runde mere som storsponsor, da eksponeringen bliver endnu mere markant i hele Europa og for første gang også på den danske hjemmebane.

CARLSBERG-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen