Berlingske Business

Ballade om forbud mod Ø-mærket afblæst

ø-mærke
Foto:

Danmarks røde Ø-mærket bliver alligevel ikke forbudt. Efter den nye fødevareminister Dan Jørgensens (S) møde med EUs landbrugskommissær Dacian Ciolos kan Danmark beholde sit røde Ø-mærke.

Der er jubel i dag i Økologisk Landsforening, der organiserer økologiske landmænd, virksomheder og forbrugere, Årsagen er, at Danmarks kendte røde Ø-mærke alligevel ikke, som det har været frygtet, bliver forbudt.

»Både økologerne, forbrugerne og jeg er meget glade for det danske Ø-mærke. Jeg har gjort det klart for Kommissionen, at Danmark ikke kan acceptere et forbud mod Ø-mærket. Efter et møde med landbrugskommissær Dacian Ciolos har jeg netop fået håndslag på, at EU ikke vil afskaffe det danske Ø-mærke. Jeg er meget glad for, at vi nu har reddet Ø-mærket,« siger fødevareminister Dan Jørgensen(S) efter et møde med landbrugskommissær Dacian Ciolos.

Den seneste tid har der i Danmark været der frygt for, om EU-kommissionen har planer i skuffen omkring forbud mod Ø-mærket. Eu-Kommissionen har nemlig et lovforslag på vej, som ifølge rygterne skulle indeholde krav om, at de nationale økomærker skal fjernes til fordel for EUs fælles grønne bladmærke.

I foråret 2013 fremlagde Kommissionen tre scenarier for, hvordan EU's økologiforordning kan revideres. Et element heri var mulighed for, at nationale økologimærker som det danske Ø-mærke forbydes.

Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening er glad for at den nye fødevareminister meget hurtigt har taget affære og fik afværget, at EU-Kommisionen fremsætter forslag som ville give Ø-mærket dødsstødet. for »ekstremt hurtigt arbejde«.

»Når det er EU, plejer alt at tage pænt lang tid. Ministeren fik sat turbo på sagen, og det er en lettelse af have den af vejen,« siger Per Kølster.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen