Berlingske Business

Arlas mærkevarer går som varmt brød i Kina og Nigeria

BM
Foto:

Arla har kraftig vækst i salget af mærkevarer i Kina, Sydøstasien og Nigeria, siger Arlas nye finansdirektør Natalie Knight. Her ser den økonomisk hårdt pressede koncern det største potentiale for at skabe en langsigtet rentabel forretning.

I en tid, hvor masser af mejeriselskaber kæmper som gale med overproduktion i Europa og tilbagegang i omsætning, har Arla Foods held med at forbedre både lønsomhed og vækst på mærkevarer især på fjerne markeder.

Den stærkeste vækst i mærkevaresalget i mængder til detailhandel og foodservice i 1. halvår 2016 sammenlignet med samme periode sidste år havde Arlas primært på de nye markeder i Asien og Afrika.

Peder Tuborgh

Det kunne Arlas nye finansdirektør Natalie Knight med tilfredshed i dag fastslå på et pressemøde i Aarhus.

Lande i Afrika syd for Sahara med Nigeria i spidsen samt Kina og Sydøstasien trækker i den grad væksten i Arlas mærkevarer. Og det er her Arla ser det største potentiale til at skabe en langsigtet rentabel forretning.

Mest imponerende er væksten i Kina i 1. halvår 2016. Den var på næsten 60 procent i forhold til samme periode sidste år. Arlas afrikanske forretning voksede med 30 procent.

Arla årsregnskab fremlægges

I Mellemøsten var der en vækst i mærkevaresalget i volumen på otte procent, mens Nordamerika og Europa havde henholdsvis seks og tre procents fremgang.

De mest lønsomme produkter, herunder mærkevareprodukter som Arla, Lurpak og Castello, udgør nu næsten 45 procent af koncernens omsætning på godt 36 milliarder kr. i 1. halvår 2016.

Det vil med andre ord sige, at private label-produkter viger til fordel for mærkevareprodukter.

»Væksten i varemærker er i tråd med forventningerne. Den internationale forretning har i høj grad bidraget til det. Årsagen er primært øget salg i Afrika syd for Sahara, Kina og Sydøstasien. I Europa, hvor nogle markeder er præget af private label produkter, er væksten i vores varemærker også fortsat på trods vanskelige markedsvilkår. Og i en tid hvor priserne på verdensmarkedet sænker vores samlede omsætning, er vores strategiske varemærke-produkter afgørende, fordi de styrker kvaliteten af vores salg gennem bedre markedspositioner og øget lønsomhed i tråd med vores strategi,« siger Natalie Knight.

Arla-ansatte brugte bønders penge på guldure og gavekort

Arlas mål er at styrke selskabets førende positioner i Kina, USA, Nigeria, Mellemøsten og Nordafrika, målt på mængde og markedsandel.

Natalie Knight har siden årsskiftet styre finanserne i Arla. Hun kommer fra en stilling som senior vicepresident og næstkommanderende for finanser i Adidas-koncernen.

Natalie Knight er første kvinde, der rykker ind i Arlas koncernledelse. Den 1. januar 2016 afløste hun 2016 Frederik Lotz som finansdirektør. Han forlod nogle måneder før Arla til fordel for et andet topjob i Holland.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen