Berlingske Business

Arlas datterselskab bløder i kampen på det tyske marked

A sign is seen outside the headquarters of Danish dairy company
Foto:

Omsætningen daler, og underskuddet stiger til vejrs hos Arlas tyske datterselskab. På det tyske marked presser magtfulde detailkæder Arlas millionforretning i knæ med brugen af såkaldte private label-produkter.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Arla Foods Deutschlands netop frigivne årsregnskab for 2016 står på røde tal. Omsætningen er faldet 1,1 mia. kr til 12,3 mia. kr., og underskuddet ligger nu på 1,3 mia. kr.

ss

Forklaringen ligger først og fremmest i det tyske markeds salg af private label-produkter, som er varer, der sælges som kædernes egne varemærker. Med private label-produkter kan detailkæderne presse leverandører som Arla på priserne.

Ifølge Arlas koncerndirektør, Peter Giørtz-Carlsen, endte forhandlinger i maj 2016 med »historisk lave« priser på private label-leverancerne.

arla

»Vi fik salgspriserne justeret op ved forhandlingerne i november 2016, men råvarepriserne på mælk blev ved med at stige, så vores salgspriser fortsat haltede bagefter. Det er den primære forklaring på det store underskud i vores tyske datterselskab i 2016,« siger Peter Giørtz-Carlsen til Jyllands-Posten.

Arla fusionerede i 2012 med det store tyske mejeriselskab Milch-Union Hocheifel. Det tyske selskabs omsætning kom overvejende fra slag af langtidsholdbar mælk og private label-produkter.

09BUSPix2-Peder-Tuborgh-143.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen