Berlingske Business

Arla taber op mod en milliard kroner i Tyskland

Mejerigiganten har i 2015 haft et underskud på næsten 1 mia. kr. i Tyskland, afslører svensk landbrugsmedie. I 2014 var underskuddet det halve.

Pengene vælter ud af Arlas store tyske datterselskab, Arla Foods Deutschland GmbH. I 2015 kom selskabet, der kæmper med store problemer på det tyske marked, ud med et underskud på 132 mio. euro eller 981 mio. kr.. Året før var tabet ligeledes meget stort, næsten 490 mio. kr.

Det afslører det svenske landbrugmedie ATL.se.

»2015 har været et specielt år med store overskudsmængder af mælk, eftervirkninger af den russiske embargo og kvoternes ophævelse. Og det har selvfølgelig sat sig i priserne på det tyske marked. Derudover er Tyskland et land med store discountandele i detailhandlen og store private label-andele, og det er de ting, som både vi og vores konkurrenter har set effekterne af i både 2015 og 2016,« siger direktør Peter Giørtz-Larsen, der er chef for Arla i Europa til danske Landbrugsavisen.dk.

Han forklarer, at Arlas brands tjener flere penge i det tyske selskab, f.eks. er skyr blevet en vigtig del af forretningen.

»Men det ændrer jo ikke ved, at når man kommer ind i et år, hvor der er så stort et pres, så sætter det sig i et meget konkurrencepræget marked. Det har vi været ramt af især i Tyskland, men også på andre markeder,« siger Peter Giørtz-Larsen.

Han ønsker ikke at fortælle om 2016-resultatet i Arla Foods Deutschland GmbH, men erkender, at Arla fortsat har problemer på det tyske marked.

Arla Foods Deutschland omfatter alene salget i Tyskland. Arla har således vækst i eksporten fra Tyskland til Asien og Afrika, men den er ikke med i 2015- og 2016-opgørelserne med de store underskud.

Den tyske Arla-virksomhed er næsten lige stor som Arlas svenske datterselskab, der er næststørst efter det britiske, mens det danske er fjerdestørst.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen