Berlingske Business
13:20Europæiske megahandler på højeste niveau siden før finanskrisen

Arla speeder op i Afrika

qwdwqd

Store europæiske mejeriselskaber øger eksporten af mælk til Afrika. Nu er også Arla med i jagten på nye markeder. Målet er at tredoble omsætningen til to milliarder kroner i 2017 i Vestafrika.

Engang var Afrika ikke det mest oplagte sted på kloden for europæiske produktionsvirksomheder at gøre forretninger. Årsagen var korruption, krige, bureaukrati, politisk og økonomisk ustabilitet og dårlig infrastruktur.

Men sådan er det ikke længere. Vestafrika, der er den hurtigst voksende region i Afrika, har i de senere år oplevet rekordstor økonomisk vækst. Mulighederne i Afrika har også fået Arla til at speede op som led i jagten på nye spændende vækstmarkeder.

For her ligger et vækstmarked på at levere mælkeprodukter til potentielt en milliard middelklasseforbrugere i 2050. Så der er virkelig noget at komme efter for de store europæiske mejeriselskaber, der har indledt et nyt kapløb om at få en andel i kagen på et kontinent med over 50 lande.

Opdyrkning af nye markeder

Mejerigigantens effektive førstemand, Peder Tuborgh, og hans folk har som led i en ny strategi forstærket fokus på markederne i både Afrika og Asien, hvor der for kort tid siden er åbnet nye regionale hovedsæder i Nigeria og Malaysia. Efter Ruslands boykot af europæiske mejeriprodukter har strategien givet ekstra god mening.

Størstedelen af Arlas rekordomsætning på næsten 80 milliarder kroner i 2014 lå uden for Danmarks grænser. Peder Tuborgh og hans team har været dygtige til at finde og dyrke nye markeder. Det har blandt andet partnerskabet med Kinas største mejeri, Mengniu Dairies, vist.

Mælkepulver og langtidsholdbar UHT-mælk er en meget vigtig brik i Arlas målsætning om, at selskabet i løbet af få år vil sælge produkter for milliarder i Afrika. I Nigerias hovedstad Lagos har Arla netop åbnet et regionalt hovedkontor for området syd for Sahara.

Det sker for at understøtte målsætningen om at tredoble omsætningen i de vestafrikanske lande til to milliarder kroner i 2017. Sidste år lå Arlas eksport til Afrika på 44.000 ton mejeriprodukter. Det svarer til 0,6 procent af Afrikas importerede mælk.

Tættere samarbejde med partnere

»Samtidig med at vi har den ambitiøse målsætning, er vi er i gang med at opbygge forretningen med de nødvendige strukturer. Vi er i en proces med at få et tættere samarbejde med partnere. I både Nigeria og i Elfenbenskysten har vi indgået aftaler med partnere, og det står lige for at gøre det samme i Senegal,« siger Kasper Thormod Nielsen, chef for Arlas globale handelspolitik.

Desuden er Arlas strategiske fokus rettet mod den gamle danske koloni Ghana og Congo samt en række lande i Østafrika.

Nigeria er i dag den største økonomi syd for Sahara. Med 170 millioner indbyggere har landet, hvis olie-, tele-, musik- og online-brancher har sat skub i den økonomiske vækst, et kæmpepotentiale. Her er en voksende og veluddannet middelklasse, der efterspørger nye varer.

Afrika er en af de regioner i verden med størst økonomisk vækst. Væksten sker især i byerne, hvor flere og flere forbrugere får råd til mere, for eksempel køb af mælk og mejeriprodukter.

Store mejeriselskaber med franske Danone og hollandske FrieslandCampina i spidsen har allerede etableret lokale produktioner i Sydafrika og i de nordafrikanske lande baseret på lokalproduceret mælk. I Vestafrika er der ingen tradition for at for-arbejde mælken på mejerier.

»Vi er lidt sent ude i Afrika i forhold til andre store europæiske mejeriselskaber som Lactalis, FrieslandCampina og Danone, der for længst har etableret sig i Afrika. Vi har særligt fokus på at udvikle sunde og bæredygtige produkter til de familier, der har den laveste løn. Dermed rammer vi mange mennesker. Senere vil vi udvikle mælkeprodukter til middelklassen. Der ventes at være en milliard afrikanere i middelklassen i 2050, så Afrika kan blive en rigtig god forretning for os,« siger Kasper Thormod Nielsen.

Arlas fabrikker i Videbæk i Jylland og Pronsfeld i Tyskland forsyner markederne i Afrika og Asien med mælkeprodukter. Den samlede eksport af danske fødevarer og agroindustrielle varer til Afrika lå sidste år på 2,3 milliarder kroner, men Danmark halter efter de øvrige europæiske lande ifølge en økonomisk analyse fra brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer.

I agroindustrien, især blandt producenter af landbrugsmaskiner, er der stor optimisme. Her venter 57 procent stigende eller betydeligt stigende eksport til Afrika.

Danmark står for 15 procent af Nigerias import af fødevarer, mens Afrika kun udgør 1,5 procent af Danmarks samlede fødevareeksport.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen