Berlingske Business

Arla skaber jubel blandt mælkebønder og deres banker

Arla
»Den stigning, vi nu har meldt ud for september, er slet ikke nok, men signalet om, at udviklingen vender, er meget vigtigt,«  udtaler Arlas formand, Åke Hantoft. Foto:

Mejerikoncernen Arla vurderer, at mælkepriserne nu har passeret bunden og er på vej op. Arla øger betalingen for mælk til de hårdt pressede leverandører, landmændene, hvilket også er godt nyt for bankerne.

Det skriver Børsen.

Prisstigningen er på knap fem pct., dog er der stadig et stykke vej op til, at mælkeproduktionen bliver rentabel og til det høje prisniveau i 2014, hvor de fleste kunne tjene på mælkeproduktion.

»Men det giver optimisme hos landmændene - og hos os - når udviklingen nu går den anden vej igen,« siger administrerende direktør for Vestjysk Bank, Jan Ulsø Madsen.

Arla årsregnskab fremlægges

De seneste tre måneder har mælkeprisen været lavere end i krisesommeren 2009. Prisforhøjelsen for september er på omkring ni øre pr. kg., hvilket betyder en a contobetaling for mælk på 1,96 kr. pr. kg. for leverandørerne.

»Den stigning, vi nu har meldt ud for september, er slet ikke nok, men signalet om, at udviklingen vender, er meget vigtigt. Der er stadig lang vej tilbage. Om vi igen kommer op på niveauet for halvandet år siden, ved jeg ikke. Stigningerne vil komme styk for styk, og som andelsselskab sender vi pengene ud til ejerne, så snart det er muligt,« udtaler Arlas formand, Åke Hantoft, til Børsen.

De stigende mælkepriser afspejler en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel, der er kommet efter et markant fald i mælkeproduktionen.

Caroline Wozniacki er klar til OL Danmarks OL-fanebærer præsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen