Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Arla satser på dyr økologi til kræsne luksusforbrugere

Billede
Her er Arlas nye luksusbrand.

Med en række nye, dyre luksusvarer satser Arla på at løfte økologien til noget helt særligt. I dag lancerer mejeriet brandet, der består af seks produkter, herunder mælk, kefir og ost, i omkring 100 Meny-butikker.

Arla vil med et helt nyt luksusbrand hive økologien væk fra mainstream- og discountsegmenterne i detailhandelen. Det sker med en håndfuld mejeriprodukter, som er en del dyrere end Arlas nuværende produkter.

I dag bliver mærket »Essens« lanceret i omkring 100 Meny-butikker landet over. Arla markedsfører sit nye superbrand med, at der er tale om eksklusive økoprodukter med særlig god smag og høj kvalitet.

»Vi går efter forbrugere, der er villige til at betale for de bedste mejeriprodukter på det danske detailmarked,« siger Jakob B. Knudsen, landedirektør i Arla.

Med andre ord håber Arla på, at det vil lykkes at gøre de kræsne luksusforbrugere opmærksomme på det, der ifølge selskabet er de ypperste premium-mejeriprodukter, der nogensinde er blevet introduceret for de danske dagligvareforbrugere. I hvert fald fra Arla.

Funny young woman mustache from yogurt (milk, mustache). Dairy products concept

For eksempel har Arlas nye økomælk en fedtprocent på mellem 3,5 og 4,5 procent. Dette og de øvrige fem produkter i den nye økoserie er 30-50 procent dyrere end de eksisterende dyreste Arla-produkter i detailhandelen.

Store smagsoplevelser er ifølge mejeri­selskabet ikke kun noget, man kan få på restauranter. Derhjemme kan man også få store gastronomisk oplevelser, mener direktøren. Derfor lancerer Arla seks produkter i den nye økologiske mejeriserie. De er fremstillet på to små danske Arla-mejerier med hver deres historie.

Selskabets mikromejeri, Christiansfeld Mejeri i Sønderjylland, står således for fremstillingen af de friske varer – det vil sige mælk med navnet »Årstidsmælk«, kærnemælk, kefir og fløde.

Råmælken leverer familien Christensen fra økogården Debelgaard i Brørup mellem Kolding og Vejen. Det er i øvrigt den første Arla-gård, der er blevet certificeret med dyrevelfærdsmærket fra Dyrenes Beskyttelse.

Tistrup Mejeri i Vestjylland, der er verdens ældste andelsmejeri og grundlagt i 1883, står for produktion af en ost med navnet »Digekrone«. Hvis man går i Meny og griber ud efter Arlas nye ost i køledisken, kommer den fra mælk fra køer, der græsser på marker nær Vesterhavet.

Peder Tuborgh

Kvalitet for alle

Essens-serien udspringer af brandet Arla Unika, som er kendt for sine gourmetoste, der er blevet udviklet til danske topkokke og bliver serveret på Michelin-restauranter. Mejeriselskabet har i samarbejdet med Meny haft en ambition om at yde et bidrag til at løfte kvaliteten af mejeriprodukter i dagligvarehandelen.

»Målgruppen af økologiske forbrugere og købestærke hverdagsgourmander er blevet større. Det giver både detailhandelen og Arla en række kommercielle muligheder,« siger landedirektør Jakob B. Knudsen.

Arla årsregnskab fremlægges

Han peger på, at dansk detailhandel for tiden opruster på økologi og kvalitetsvarer. Hvor forbrugerne tidligere måtte gå i special­butikker i jagten på det, der gav den rigtigt gode smag, skal kvalitetsoplevelsen nu være bredere tilgængelig.

Arla ser derfor et stort potentiale inden for premiumkategorien i dagligvarehandlen. Forbrugernes forventninger til kvaliteten af produkterne er steget. Og danskerne er villige til at betale mere for kvalitet, økologi og dyrevelfærd, mener selskabet.

»Danske forbrugere efterspørger produkter, som imødekommer værdier som ansvarlighed, økologi og autenticitet uden at gå på kompromis med smagen,« siger Jakob B. Knudsen.

Et såret landbrug øjner hjælp i ECB-pakke

»Vi har bevist, at vi kan noget særligt«

Spørgsmålet er, om Arlas nye premium­produkter overhovedet kan hamle op med historierne i medierne om premium­produkter fra Thise og Naturmælk, som sælges i Coop og Dansk Supermarked – produkter, der i forbrugernes opfattelse kommer fra to små mejerier, der kan noget helt særligt og er forskellige fra Arlas industriproduktion i storskala. Det er landedirektør Jakob B. Knudsen ikke i tvivl om:

»Ja, det kan de. Produkter som eksempelvis mælk og fløde i vores nye premium­mejeriserie, hvor der på håndværksmæssig maner er kælet for produkterne, bliver produceret på to af Danmarks mindste mejerier. I stedet for at lave varer i en fuldautomatiseret produktion er produkterne i den nye serie er lavet i lille skala i en halvautomatiseret produktion. Med Arla Unika-serien til restauranter har vi bevist, at vi kan noget særligt. Det har vi fået meget stor anerkendelse for. Den troværdighed viderebringer vi nu i Essens-produkterne,«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen