Berlingske Business

Arla sætter turbo på økologien

Mejeri
Især Tyskland ventes på den korte bane at kunne aftage store mængder friske økologiske produkter. Samtidig er salget i klar fremgang i Sverige. Foto:

Arla har store økologiske ambitioner. Målet er at øge salget af økologiske produkter i Europa og Kina, og i første omgang skal produktionen af økologisk mælk hæves med 30 procent for at kunne imødekomme efterspørgslen.

Verdens største økologiske mejeri, Arla Foods, satser nu for alvor på salg af økologiske mejeriprodukter. For økologi er blevet en stor international succes for stormejeriet.

Væksten skal ifølge planerne ske i både Europa, især Tyskland og Sverige, og på nye vækstmarkeder som Kina.
Desuden har Arla ambitioner om at sætte turbo på salget i England. I forvejen er Danmark et stort økologi-marked for Arla.

Koncernen venter at få brug for mere økologisk mælk i fremtiden. Derfor har det landmandsejede andelsselskab besluttet at tegne nye økologi-kontrakter i udvalgte områder.

Mejeri

Målet er frem mod 2017 at sikre mellem 150 og 200 mio. kg ekstra økologisk mælk fra landmænd i Danmark og Nordtyskland, men muligvis også i området omkring Arlas mejeri i Pronsfeld i Midttyskland. Hertil kommer op til 50 mio. kg ekstra i Sverige.

Det svarer til en stigning på 25-30 procent i økologiske leverancer fra de eksisterende mælkeproducenter.

Især Tyskland ventes på den korte bane at kunne aftage store mængder friske økologiske produkter. Samtidig er salget i klar fremgang i Sverige.

I Kina ser Arla ligeledes et stort potentiale. Men her er der tale om salg af økologisk mælkepulver og økologisk langtidsholdbar UHT-mælk.

Slagteri

»Vores analyser peger på, at der er en stigende efterspørgsel efter økologiske mejeriprodukter fra Arla. Det er meget positivt, og vi ønsker selvfølgelig at kunne imødekomme den efterspørgsel. Vi håber, at vores nuværende økologiske mælkeproducenter øger mælkeproduktionen. Vores vurdering er, at selv hvis det sker, er der behov for yderligere mælk fra andre producenter,« siger Arlas vice-adm. direktør Povl Krogsgaard fra Arla Foods.

Det tager to år for en konventionel mælkeproducent at lægge om til økologisk produktion, og derfor sætter Arla nu en rekrutteringsproces i gang.

Arla fik i alt 816 mio. kg økologisk mælk i 2014. Heraf kom 44 procent fra leverandører i  Danmark. Henholdsvis 35 procent, 13 og syv procent kom leverandører i Sverige, Storbritannien og Centraleuropa.

Kronprinsparret-Arla

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen