Berlingske Business

Arla sælger mere end nogensinde

Arla regnskab
Overskrift
Arla's hovedkvarter i Viby J, hvor pengene altså fortsætter med at rulle ind i 2014 (Foto: Kim Haugaard/Scanpix 2014) Foto:
 

På trods af problemer på det russiske marked og dermed blandt danske landmænd fremviser Arla rekordregnskab.

Arlas omsætning stiger endnu en gang og lander på 79,1 milliarder kroner. Det står klart, efter at mejerigiganten udsendte årsregnskab onsdag morgen.

I et marked, hvor mælkepriserne ellers er konstant nedadgående, formår Arla at levere overskud til sine andelshavere. Årets resultat slutter på 2,4 milliarder kroner eller tre procent af omsætningen.

Arla har dermed forbedret sig markant i forhold til 2013, hvor man havde en omsætning på 73,6 milliarder. Omsætningen er fra 2010-14 steget med hele 61 procent.

pix-arla

Arla tjener også mere i 2014 per kilo mælk. Deres indtjening per kg. mælk er 3,11 danske kroner i 2014, hvor tallet for 2013 var 3,05 kroner.

Det russiske marked har dog været en sten i skoen på Arla, efter Rusland indførte et stop for import af mejeriprodukter fra EU. Ifølge Arla oplevede man et af de bedste halvår i første halvår 2014 med høj indtjening til sine andelshavere, hvorimod sidste halvår 2014 var noget mere magert på grund af højt udbud, faldende forbrug i Kina og så altså importforbuddet fra Rusland.

»Markedsforhold og det russiske importstop gør den økonomiske situation vanskelig for vores ejere, men vi har arbejdet hårdt for at minimere effekten af dette. Det har vi gjort ved at holde fast i vores strategi, som fokuserer på at skabe vækst udenfor Europa og samtidig styrke Arla på vores europæiske kernemarkeder,« siger Arlas adm. direktør Peder Tuborgh.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen