Berlingske Business

Arla leverer den største vækst i omsætningen nogensinde

Arla kommer med årsregnskab for 2016
Foto:

Arla Foods satte sidste år rekord med en omsætning på 77 mia. kr.

Mejerikoncernen Arla Foods kom ud af 2017 med en omsætning på 10,3 mia. euro eller 77 milliarder kroner. Det er en vækst på på godt otte procent i forhold til året før.

Resultatet blev nået i endnu et omskifteligt år på det globale mejerimarked, der mest var kendetegnet af markante ændringer i markedspriserne. Det gav Arla en stigning i salgspriserne på næsten otte milliarder kr.

Arla-mærket, som ifølge selskabet er på forkant med den udvikling, oplevede store fremskridt på mange markeder, godt hjulpet af lancering af økologiske produkter i Mellemøsten, lancering af flødeost i USA og stor efterspørgsel efter Arlas skyr- og proteinprodukter i Europa.

»I 2017 leverede vi et solidt resultat takket være en god balance mellem brands, kategorier og markeder, som øger væksten i vores virksomhed. Men vigtigst af alt gav det os mulighed for at udbetale en betydeligt højere mælkepris til vores andelshavere og styrke vores balance, så vi kan foretage væsentlige investeringer i 2018,« siger Arla Foods'  adm. direktør Peder Tuborgh.

Arla lancerede for kort tid siden en plan om at investere 527 mio. euro eller 3,3 mia. kr. Det ventes at styrke væksten i brandede produkter. I 2018 skal vækstmarkeder som Mellemøsten og Nordafrika, Kina, Sydøstasien, Afrika syd for Sahara og USA fortsat være i fokus.

Selskabet venter i år en omsætning omkring 74-78 mia. kr. som følge af stigende levering af mælk og en bedre produktsammensætning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen