Berlingske Business

Arla indtager Mexico

Arla
Arla åbner nyt hovedkontor i Mexico Foto:

Arla åbner nyt hovedkontor i Mexico, hvorfra man vil friste landets hastigt voksende middelklasse med danske nichemejeriprodukter. Hos Arla forventer man, eksportfremstødet kan tredoble deres salg i Mexico.

De danske fødevarerproducenter kigger i stigende grad mod Mexico. I disse dage besøger en dansk eksportdelegation med blandt andet Kronprinseparret og sundhedsminister Astrid Krag (SF) landet for at se nærmere på mulighederne for at fremme dansk salg af fødevarer i Sydamerika.

04busArla-UK2_Business

Og når delegationen runder hovedstaden Mexico City, kommer de måske forbi Arlas store eksportssatsning. Et nyt hovedkontor der åbner i denne uge, hvorfra man forventer at indtage det mexicanske marked gennem landets voksende middelklasse.

Steffen Andersen, der er Senior Vice President hos Arla, har svært ved at skjule sin begejstring over den sydamerikanske satsning i landets hovedstand og har høje forventninger til det nye hovedkontor.

"Dem med den mest købekraftige økonomi bor i Mexico City, og her har vi en intention om at udnytte det store kundegrundlag, hvor indkomsten vokser. Vi kan allerede nu se, at mexicaneren har vist stor interesse for især vores nicheprodukter som smør og oste," siger Steffen Andersen.

04busArla-UK3_Business

Hos Landbrug & Fødevarer betegner man også Mexico som et interessant land for danske virksomheder på grund af deres hastigt voksende middelklasse, der i fremtiden vil bruge flere penge på fødevarer. I 2020 forventes den mexicanske økonomi at have indtaget en 10. plads på listen over verdens mest købekraftige økonomier målt i forhold til BNP i PPP termer.

Samtidig tilhørte over 50 procent af den mexicanske befolkning i 2005 middelklassen, hvilket gør Mexico til et af de lande i Latinamerika med den største middelklasse. I 2030 forventes middelklassen at have vokset sig over 80 procent, med en befolkning på godt 120 millioner mennesker.

10BUSkoeer.jpg

Og derfor tør Arla godt have store ambitioner. Alene på smørmarkedet, spår mejeriproducenten, at de kan tredoble deres salg i Mexico i løbet af de næste par år fra 400 tons til 1500 tons smør. Steffen Andersen fortæller desuden, at man på længere sigt forventer at sive ud i resten af Mexicos mindre byer og udvide Arlas aktivitet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen