Berlingske Business
09:03Genmab tager teten i grønt C25

Arla har beslaglagt ansattes pas

pix-arla
Mejerigiganten Arla med hovedsæde i Viby ved Aarhus er kommet i modvind i Sverige, efter et TV-program har afsløret bøndernes utilfredshed med mejerikooperativet og beslaglæggelse af medarbejderes pas. Foto:

Op mod 600 gæstearbejdere hos mejerigiganten Arla i Saudi Arabien har fået beslaglagt deres pas, men nu er Arla klar til at levere dem tilbage.

Det svenske STVs TV-program Uppdrag Granskning afslører, at Arla i mindst ti år har beslaglagt ansatte gæstearbejderes pas.

Arla har omkring 900 ansatte i Saudi Arabien, og 600 af dem er gæstearbejdere fra fortrinsvis Asien. Gæstearbejdere i Saudi Arabien lever ofte fattigt og under trange kår.

Arla

Ifølge TV-kanalen forbyder FNs migrantarbejderkonvention, at virksomheder beslaglægger medarbejdernes pas, og Arla selv har en klar holdning til emnet. I deres etiske kodeks skriver Arla selv, at man skal følge menneskerettighederne. Herudover står der, at ingen ansatte skal være tvunget til at give sine identitetsoplysninger fra sig.

På trods af dette og en juridisk afgørelse i Saudi Arabien, der også konkluderer, at det er forbudt at inddrage passene, er Arla fortsat med at beslaglægge dem.

»Jeg synes, at det er mærkeligt, at Arla gør det her, samtidig med at man i sit eget kodeks skriver, at det er forbudt, det her må man tage alvorligt,« siger Viveka Risberg fra den svenske menneskerettighedsorganisation Swedwatch til Uppdrag Granskning.

Kronprinsparret-Arla

I et tidligere interview med TV-kanalen har Arlas netop genvalgte bestyrelsesformand Åke Hantoft sagt, at han intet kender til fratagelsen af medarbejdernes pas, men nu bekræfter kommunikationsdirektør Astrid Gade Nielsen, at TV-programmets påstand holder vand.

»Ja, vi har fulgt praksis og taget passene hos vores gæstearbejdere. Hvis de har skullet rejse eller lignende, har de selvfølgelig fået dem tilbage omgående,« siger hun til Uppdrag Granskning.

Arla oplyser til Berlingske Business, at selskabet nu er klar til at levere passene tilbage til medarbejderne, når de møder på arbejde igen. Ifølge kommunikationsdirektør Astrid Gade Nielsen har virksomheden i en periode været i gang med at revidere de etiske retningslinjer, således medarbejderne nu får deres pas tilbage.

»Vi har vidst, at det er en praksis, der ikke flugter med, hvordan vi ellers ser det her. Derfor har vi besluttet at ændre det,« siger Astrid Gade Nielsen.

Passene blev inddraget, fordi der foreligger andre regler for arbejdsgivere i Saudi Arabien, hvor man er ansvarlig for medarbejderne på en anden måde end i Danmark, forklarer kommunikationsdirektøren.

Arlas nye retningslinje skulle være kommunikeret i begyndelsen af juni, men er nu blevet fremskyndet efter Uppdrag Gransknings henvendelse, lyder det fra Arla.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen