Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Arla frygter permanent discountbølge

Arla frygter permanent discountbølge - 1
Foto:

Arlas topchef Peder Tuborgh er klar med nye salgsmetoder for at sikre tilstrækkelig stor afsætning af selskabets kvalitetsprodukter. Det sker, fordi krisen måske har ændret forbrugernes fødevaresmag permanent.

Forbrugerens illoyalitet over for dyre, eksklusive fødevarer som Lurpak-smør, højtforædlede oste og økologisk mælk og fløde har ramt dansk-svenske Arla Foods som en lige højre under krisen. Salget af luksusprodukterne er styrtdykket siden krisen tog fart i efteråret 2008, og prisen på mælk er faldet i et voldsomt tempo.

Som et modtræk har Arla Foods i foråret gennemført det største spareprogram i koncernens historie – én mia. kroner skal der spares primært på koncernens stabsfunktioner. Men spareplaner skal have tid for at virke, og derfor er Arla-direktør Peder Tuborgh da også på konstant jagt efter nye metoder, der igen kan sætte fart i mejeriselskabets omsætning.

»Der er ingen tvivl om, at krisen har ramt Arla Foods rigtig hårdt. Derfor har vi også sat turbo på vores tilpasninger, så vi kan få vores omkostninger til at matche den nye situation så hurtigt som muligt. Samtidig ser vi meget nøje på, hvad vi kan gøre for at sikre salget af vores produkter. For eksempel ved at lancere nye mærker eller nye indpakninger,« siger Peder Tuborgh.

Mindre størrelser
Som et eksempel på nye produkter nævner Arla-chefen salget af mælkepulver. På udvalgte markeder har Arla siden krisens begyndelse lanceret nye versioner af koncernens mælkepulver i nye pakninger under nyt navn. Mængden er mindre og prisen lidt lavere, og det har vist sig at være tilstrækkeligt til at få nye kunder i butikken. Et koncept danske forbrugere også kan regne med at se mere til.

»Det er et velkendt trick i detailhandlen, at man kan ændre på portionsstørrelserne for at sætte gang i salget. Det fanger ånden i tiden at folk kan købe lidt mindre af de dyre produkter, når størrelsen bliver sat ned og på den måde spare penge. Det er da, noget vi ser på – for eksempel med Lurpak-smør, men også med en række af vores andre produkter. Det handler om at fange det momentum, som forbrugerne skaber. Og lige nu er faktum, at folk holder igen med deres forbrug,« siger Peder Tuborgh, der holder fast i, at Arla Foods’ strategi skal være at sælge kvalitetsprodukter under velkendte navne.

»Vores strategi med at sælge højtforædlede varer har jo vist sig at være rigtig. Vi har holdt stand mod krisen meget længere end mange af vores konkurrenter i Europa. Og vores afregning til ejerne – mælkeproducenterne – er stadig blandt de bedste i Europa. Så vores strategi kører vi ufortrødent videre med – om end vi erkender, at vores vækstmål for omsætningen må justeres ned.«

Permanent discount
Hos Arla erkender man dog, at krisen kan have medført et omfattende skifte i forbrugerens fødevarevaner. Ikke kun i Danmark, men i høj grad også på markeder som England, Sverige og Tyskland, hvor Arla er stærkt repræsenteret:

»Enten har folk reelt færre penge at gøre godt med, eller også oplever de det som om, at det er nødvendigt at holde lidt igen. Det sætter skub i discountbølgen, og det er jo også tydeligt, at detailhandlen har forstået dette og nu søger at udnytte den bevægelse i sin markedsføring. Hvis krisen bliver meget langvarig, kan man godt forestille sig, at den udvikling bliver permanent. Der kan vi så vende tilbage til mit budskab om, at vi som fødevareproducent må tilpasse vores produkter – f. eks. ved at producere eksisterende mærkevarer i mindre, men prismæssigt mere tilgængelige størrelser,« siger Peder Tuborgh.

Han understreger gang på gang, at tilpasning, fleksibilitet og villighed til at lære, er nøgleordet for de virksomheder, der kommer ud af krisen som vindere:

»Mange har det jo med at glemme en krise meget hurtigt, efter den er overstået. Men som leder er jeg forpligtet til mentalt at bogføre de erfaringer, krisen giver os. Vi skal lære af krisen. Lære at vi i dag er på et marked, hvor udsvingene er meget store. Det skyldes ikke kun finanskrisen, men også at en række EU-reguleringer i dag er væk, og at verdensmarkedet er meget frit. For at imødekomme den situation skal vi være fleksible og i stand til at træffe afgørende beslutninger uden tøven,« siger Peter Tuborgh.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen